ARKITEKTUR

Toyotas fremtidsby skal drives av hydrogengass

Toyota begir seg inn i by-byggebransjen, og bygger en hel by for å teste og bruke ny teknikk.

Illustrasjon av Woven City fra Toyota.
Illustrasjon av Woven City fra Toyota. Illustrasjon: Cover Images
Felix Björklund, Nyteknik.se
10. jan. 2020 - 13:25

– En unik mulighet til å utvikle fremtidens teknikk, sa administrerende direktør Akio Toyoda ved presentasjonen på teknikkmessen CES som pågår i Las Vegas.

Selv om det allerede finnes en Toyota City i Japan, vil det innen kort tid også finnes en fullstendig Toyota-bygd test-by ved foten av Fuji-fjellet.

Den går under navnet Woven City, «den vevde byen», og skal være et fullt oppkoblet samfunn hvor energiløsninger med hydrogen og brenselceller blir et viktig innslag.

Det første spadetaket til Woven City

Byen bygges på et 70 hektar stort område, og beskrives som et levende laboratorium hvor det til å begynne med skal bo 2000 personer. Her kan Toyota, samt andre bedrifter de samarbeider med, teste og utvikle teknikk for selvkjørende systemer, roboter, mobilitetsløsninger samt AI og smarte hjem.

«Med innbyggere, bygg og kjøretøy som alle er oppkoblede og som kommuniserer med hverandre, kommer vi til å kunne teste AI-teknikk, både i den virtuelle og i den virkelige verden, og maksimere potensialet», sa Akio Toyoda.

Det første spadetaket skal tas 2021. Byen har blitt tegnet av den danske arkitekten Bjarke Ingels, som blant annet står bak Lego-huset i Billund. Han har også tegnet Two World Trade Center og Googles hovedkontor i Mountain View.

Byen skal for en stor del bli bygd i tre, ha solceller på takene og, som nevnt over, få dekket energibehovet av hydrogengassdrevne brenselceller.

Forskere fra hele verden er velkomne

Innbyggerne får tilgang til den nyeste teknologien, som for eksempel assistent-roboter, og hjemmene skal også være utstyrt med sensorer koblet til AI-baserte systemer. Systemene skal klare å hjelpe beboerne med å ha en god helse og gjøre dagliglivet enklere, ifølge Toyota.

Trafikken i byen skal bestå av autonome transporter, i dette tilfellet mobilitetsløsningen E-palette som Toyota har vist fram flere ganger.

Selv om det finnes mange tekniske løsninger, må lekkasjesøker Tony Sturle Karlsen av og til gripe til en grunnleggende metode: En stang som plasseres på vannledningen for å lytte etter lekkasjer.
Les også

Tar i bruk gammel teknologi: 32 prosent av drikkevannet forsvinner i lekkasjer

Og hvem skal bo i byen?

Toyota sier at de kommer til å sende ut en åpen invitasjon til samarbeid med andre bedrifter, men også forskningspartnere. Tanken er å la forskere fra hele verden flytte inn og arbeide med sine egne prosjekter.

Interessert? Toyota har lansert et spesial-nettsted for prosjektet sitt hvor man kan melde seg på.

Denne saken ble først publisert på Nyteknik.se.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.