Under byggingen svaier brua frem og tilbake, i storm opp mot 30 cm på toppen. Den er forankret med 20 stålstag.
Trysfjordbrua langs E39 mellom Kristiansand og Mandal under bygging. Det er en fritt frambygg-konstruksjon der utgangspunktet er de to tårnene. Gradvis støpes det så ut fra hver side, og to konstruksjoner blir til én. Foto: Joachim Seehusen
Balanse er uhyre viktig når fritt frambygg brukes. Utkragingene fra hver side av tårnet skjer samtidig i steg på fem meter på Trysfjordbrua. Se også stålstagene på hver side, som bidrar til stabilitet under byggingen. Foto: Joachim Seehusen
Når den nye strekningen står ferdig, vil bilistene komme ut av den 550 meter lange Lindelitunnelen og ut over Trysfjordbua. Foto: Joachim Seehusen
Kartet viser hvor nye firefelts E39 vil gå etter åpningen høsten 2022. Dagens E39 på østsiden av Trysfjord er rasutsatt og byr på utfordringer både når det gjelder sikkerhet og vedlikehold.Illustrasjon: Openstreetmaps.org
Ponte Emílo Baumgart, som krysser elven Rio do Peixee i Brasil, regnes som verdens første fritt frambygg-konstruksjon i betong. Den stod ferdig i 1931, tidligere var fritt frambygg kun brukt for stålbruer.Foto: Engineering News-Record, via Wikimedia Commons