Trysfjordbrua

Tok grep for å hindre sjøsyke brubyggere

Under byggingen svaier brua frem og tilbake, i storm opp mot 30 cm på toppen. Den er forankret med 20 stålstag.

Trysfjordbrua langs E39 mellom Kristiansand og Mandal under bygging. Det er en fritt frambygg-konstruksjon.
Trysfjordbrua langs E39 mellom Kristiansand og Mandal under bygging. Det er en fritt frambygg-konstruksjon der utgangspunktet er de to tårnene. Gradvis støpes det så ut fra hver side, og to konstruksjoner blir til én. (Foto: Joachim Seehusen)
Trysfjordbrua langs E39 mellom Kristiansand og Mandal under bygging. Det er en fritt frambygg-konstruksjon.
Balanse er uhyre viktig når fritt frambygg brukes. Utkragingene fra hver side av tårnet skjer samtidig i steg på fem meter på Trysfjordbrua. Se også stålstagene på hver side, som bidrar til stabilitet under byggingen. (Foto: Joachim Seehusen)
Trysfjordbrua langs E39 mellom Kristiansand og Mandal under bygging. Det er en fritt frambygg-konstruksjon.
Når den nye strekningen står ferdig, vil bilistene komme ut av den 550 meter lange Lindelitunnelen og ut over Trysfjordbua. (Foto: Joachim Seehusen)
Kartet viser hvor nye firefelts E39 vil gå etter åpningen høsten 2022. Dagens E39, på østsiden av Trysfjord er rasutsatt, og byr på utforderinger både for sikkerhet og vedlikehold.
Kartet viser hvor nye firefelts E39 vil gå etter åpningen høsten 2022. Dagens E39 på østsiden av Trysfjord er rasutsatt og byr på utfordringer både når det gjelder sikkerhet og vedlikehold. (Illustrasjon: Openstreetmaps.org)
Ponte Emílo Baumgart som krysser elven Rio do Peixee i Brasil regnes som verdens første fritt frambygg-konstruksjon i betong. Den stod ferdig i 1931
Ponte Emílo Baumgart, som krysser elven Rio do Peixee i Brasil, regnes som verdens første fritt frambygg-konstruksjon i betong. Den stod ferdig i 1931, tidligere var fritt frambygg kun brukt for stålbruer. (Foto: Engineering News-Record, via Wikimedia Commons)

Under byggingen svaier brua frem og tilbake, i storm opp mot 30 cm på toppen. Den er forankret med 20 stålstag.

Trysfjordbrua i Kristiansand kommune er en fritt frambygg-bru som blir 534 meter lang og med et hovedspenn på 260 meter. Målt etter hovedspenn blir brua den fjerde lengste fritt frambygg-brua i landet. Med 24 meters bredde blir det den bredeste. Bredest fordi man normalt ville ha bygget to parallelle bruer i stedet for én firefelts.

Få tilgang til alt innhold fra tu.no og digi.no med Ekstra

  • Historisk arkiv: Teknisk Ukeblad fra 1854 til i dag
  • Rabatt på konferanser

månedlig

249,-
Tilsvarer Kr 58 per uke Bestill

årlig

2 290,-
Tilsvarer Kr 45 per uke Bestill
Automatisk fornyelse av abonnement kan stoppes når som helst
Bedrift eller organisasjon? Få tilbud her
NITO- og Tekna-medlemmer får 50% rabatt av ordinær pris ved kjøp av årsabonnement.Rabatten fås ved å oppgi medlemsnummer i bestillingsprosessen

Vanlige spørsmål

Jeg er Nito- eller Tekna-medlem. Hvorfor får jeg ikke logget inn?

Tu.no er ikke tilknyttet Tekna eller Nitos medlemsbaser. Du må registrere en ny brukerkonto på tu.no.

Jeg er Nito- eller Tekna-medlem. Hvordan får jeg rabattert pris?

Etter at du har laget en brukerkonto på tu.no og logget inn kan du legge inn ditt medlemsnummer og få 50 % rabatt.

Kan jeg få tilsendt faktura til min arbeidsgiver?

Ja. Ved kjøp av årsabonnement tilbyr vi bedriftsfaktura.

Vil abonnementet automatisk fornye seg automatisk?

Ja. Abonnementet fornyes automatisk. Du kan når som helst skru av automatisk fornyelse.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå