Samferdsel

Togproblemene på Nordlandsbanen: Nå er kun ett lokomotiv i drift

Torsdag kjørte et tog på Nordlandsbanen inn i en stein ved Mo i Rana. Nå er det kun ett passasjertog igjen på strekningen.

I november ble alle nattogene på Nordlandsbanen innstilt på ubestemt tid på grunn av mangel på lokomotiver. Nå er det problemer også for dagtogene.
I november ble alle nattogene på Nordlandsbanen innstilt på ubestemt tid på grunn av mangel på lokomotiver. Nå er det problemer også for dagtogene. Foto: SJ Norge/ David Gubler
Mari Gisvold SolbergMari Gisvold Solberg– Journalist
3. mars 2025 - 09:02

Dagtoget mellom Trondheim og Bodø på Nordlandsbanen kjørte torsdag forrige uke inn i en stein og fikk betydelige skader. 

Det betyr at SJ Norge kun står igjen med to lokomotiver til å drifte Nordlandsbanen, skriver selskapet i en pressemelding. 

Til og med helgen klarte selskapet å betjene reisende på dagtid med disse togene, men siden det ene lokomotivet må på verksted, vil Nordlandsbanen kun betjenes med et lokomotiv fremover. 

Buss for tog

Lokomotivet som fikk skader, var nyrestaurert og ute på en testtur etter et lengre verkstedopphold.

– Vi er svært lei oss for at våre kunder igjen blir rammet av lokomotivmangel på Nordlandsbanen. Situasjonen var allerede svært kritisk og alvorlig fra før, og igjen ser vi hvor sårbar situasjonen på Nordlandsbanen er, både når det gjelder lokomotivmangel og infrastrukturen, sier Randi Ness, direktør for kommunikasjon og marked i SJ Norge. 

I november ble det kjent at alle nattog på Nordlandsbanen ble innstilt på ubestemt tid etter at det hadde skjedd to ulykker på strekningen på kort tid. 

Nå som enda et lokomotiv er skadet må strekningen mellom Mo i Rana og Bodø betjenes med buss. 

Ingen tilfredsstillende tilbud

Som en midlertidig løsning for å bedre tilbudet på Nordlandsbanen har Norske tog forsøkt å leie lokomotiver.

I februar ble det klart at det ikke kom inn noen tilbud som tilfredsstilte kravene i forespørselen selskapet sendte ut i desember. 

Konkurransen ble dermed avlyst, og Norske tog kunne da opplyse at de skulle gå i direkte dialog med flere leverandører for å undersøke muligheter for leie. 

Jernbanen er ment å være klimavennlig. Nå trues den av ras, flommer og ekstremnedbør som følge av menneskeskapte klimaendringer. Bildene viser bruelementer som løftes på plass igjen etter at ekstremværet «Hans» rev med seg Randklev bru ved Ringebu i 2023.
Kommentar

Klimakrise for jernbanen

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.