To tunneler til Betonmast og Mika

De to tunnelene som sannsynligvis blir drevet av et arbeidsfellesskap mellom Betonmast og Mika, er markert med røde stiplete linjer like ved navnene Høgset og Øydegard.
De to tunnelene som sannsynligvis blir drevet av et arbeidsfellesskap mellom Betonmast og Mika, er markert med røde stiplete linjer like ved navnene Høgset og Øydegard. (Bilde: Ill.: Statens vegvesen)

De to entreprenørene begynte å samarbeide da Betonmast bestemte seg for å kjøpe aksjene i Mika av OBOS tidlig i år. Siden har de gitt flere anbud som arbeidsfellesskap, men dette blir eventuelt den første kontrakten de får.

Tunnelene som inngår i entreprisen er den 705 meter lange Høgsettunnelen på E 39 og den 970 meter lange Eikremtunnelen på riksveg 70.

Høgsettunnelen får T 9,5-profil. Den ligger i Gjemnes kommune like sør for Gjemnessundet bru. Oppdraget omfatter sprenging av den nordre forskjæringen, og anlegg av 400 meter ny E 39 nord for tunnelen. I dette området skal også fylkesveg 279 legges om over en strekning på bortimot 500 meter. Grunnforholdene er dårlige her, og det trengs omfattende stabilisering med kalk/sementpæler.

Sør for Høgsettunnelen er forskjæringen sprengt og 700 meter av framtidig E 39 gjort ferdig opp til traubunn i en tidligere entreprise. Her skal Betonmast/Mika legge forsterkningslag, bærelag og asfalt. Høgsettunnelen og tilstøtende veger vil føre til at en vegstrekning med lav standard blir fjernet fra europavegnettet. Dessuten blir E 39 1,4 km kortere enn i dag.

Eikremtunnelen får T 8,5-profil. Sprenging av en forskjæring og støp av to portaler med en samlet lengde på 50 meter inngår i oppdraget. Tunnelen er en del av strekningen Øydegard-Bronneset i Tingvoll kommune, som trenger utbedring. Riksveg 70 holder svært lav standard på denne strekningen. Avstanden mellom ytterpunktene er 4,8 km i dag. Når utbedringen er fullført og tunnelen tatt i bruk, blir avstanden 580 meter kortere.

Entreprisen omfatter også anlegg av 700 meter tilstøtende veg pluss ca. 400 meter lokalveg. Det meste av prosjekteringen er utført av Statens vegvesen i egerregi.

Den som får kontrakten må gjøre seg ferdig med arbeidet på riksveg 70 innen 22. februar 2012 og på E 39 innen 7. juli samme år.

Stor-Krifast finansieres først og fremst ved forlengelse av innkreving av bompenger til Kristiansunds fastlandsforbindelse, det opprinnelige Krifast. Dette prosjektet var nedbetalt i 2008, men Stortinget vedtok at også Stor-Krifast skal finansieres med penger fra bomstasjonen ved Gjemnessundet bru.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå