Podkast

To store el-SUV-er: Vi tester BMW iX og Nio ES8

Vi deler våre førsteinntrykk.

Marius ValleMarius Valle– Journalist
Mathias KlingenbergMathias Klingenberg– Journalist
7. des. 2021 - 19:00

Nå tester vi BMWs nye iX. Vi er ikke klare til å konkludere, men i dagens podkast snakker vi om førsteinntrykkene våre etter noen mil bak rattet. 

BMW iX er den andre elbilen fra den bayerske bilprodusenten som bygges på en dedikert elbilplattform. Den første var i3, men iX er noe ganske annet enn den populære småbilen. 

SUV-en iX kommer i utgavene xDrive40 og xDrive50. Vi tester den sistnevnte, som har en startpris på nær 900.000 kroner, og i tillegg mye ekstrautstyr. Billigste variant av xDrive40 koster nær 672.000 kroner. 

Toppmodellen har mer motoreffekt og større batteri. Her er det 630 kilometer rekkevidde takket være et batteri på 111,5 kilowattimer brutto. Den er stor, lekker og dyr, og oppleves som en «ekte BMW», kan vi si.

Nykommer fra Kina

Samtidig tester vi Nio ES8 – en nykommer i det norske billandskapet. Det kinesiske bilmerket konkurrerer i samme segment som BMW iX, men antakeligvis ikke direkte mot toppmodellen xDrive50. 

Dette er også en stor SUV – Faktisk noe større enn BMW iX. Da får du også sju seter, og rekkevidde opptil 500 kilometer. Bilen er tilsynelatende en del billigere, med en startpris på rett over 500.000 kroner. Men da er ikke batteri inkludert. Med sju seter, 100 kilowattimer batteri og alt utstyr koster bilen nesten 780.000 kroner. Så billig er den ikke.

Spørsmålet er om den er en seriøs utfordrer til elbilene fra de gamle europeiske bilprodusentene. Vi kjørte bilene sammen i snøvær og ti minusgrader for å komme nærmere svaret.

Elbil – Teknisk sett

I podkasten Elbil – Teknisk sett tar Teknisk Ukeblads journalister Mathias Klingenberg og Marius Valle opp ulike temaer knyttet til elbiler. Vi snakker om bilmodeller vi tester, intervjuer mennesker som jobber med elbil, og dykker ned i tekniske detaljer og konsepter.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Teknisk Ukeblad Media
Derfor har TU og Digi fått ny profil

Du kan forvente en upolert, entusiastisk podkast i uformelle settinger. Vi filmer alle podkastene, slik at du kan velge om du kun vil høre eller også se oss og bilene.

Vi er svært glade for alle tips og innspill: Kontakt gjerne Marius eller Mathias med kommentarer, kjeft, eller forslag til temaer og/eller intervjuer.

Elbil – Teknisk sett vil vanligvis publiseres hver tirsdag ettermiddag og er tilgjengelig både som rent lydopptak og med video på TU.no.

Her finner du Elbil – Teknisk sett:

Framski-prosjektet involverer både ski- og smurningsprodusenter. Stipendiat Johana Fialova synes det er topp å forske på noe som er så tett opp mot brukerne. – Målet med forskningen min er å forstå forskjellene i friksjon på fremre og bakre del av skiene, forklarer hun. Her sammen med veileder og professor Alex Klein-Paste.
Les også:

Olympiatoppen og Madshus står bak: De skal lage verdens raskeste ski

Vil du høre mer? Lytt også til vår ukentlige podkast Teknisk sett – Moberg & Valmot:

Hør også vår karrierepodkast Teknisk sett karriere, hvor Kjersti Flugstad Eriksen og Tuva Strøm Johannessen byr de på innsiktsfulle samtaler med spennende gjester om hvordan du kan utvikle deg som menneske i jobbhverdagen.

Her finner du Teknisk sett karriere:

Volkswagens fabrikk i Zwickau. Bildet er fra 2022.
Les også:

EU i krisesamtaler med europeisk bilindustri

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.