MOBIL

Tips til deg som skal handle bedriftsmobil

Skal du ta steget og handle inn bedriftstelefoner til dine ansatte?

Marius ValleMarius ValleJournalist
30. okt. 2009 - 14:51

Om du har startet opp en bedrift, enten den har tre, ti eller 100 ansatte, vil du i de fleste tilfeller komme til et punkt der du skal kjøpe inn mobiltelefoner til selskapet. Dette er slett ingen enkel jobb, da markedet svømmer over av telefoner med forskjellige egenskaper. Her er fem enkle regler du bør forholde deg til når du skal finne telefonen som passer bedriften.

1. Finn telefoner som passer til arbeidsoppgavene

Det er ikke helt uvanlig at bedrifter hopper over alle alternativer, og går direkte for avanserte HTC-telefoner når det skal kjøpes inn mobiler til de ansatte. Ikke misforstå – Vi har ikke et vondt ord å si om HTC – men ofte kan du være bedre tjent med mindre funksjonsrike alternativer, og det blir også billigere å kjøpe inn.  Til syvende og sist er en bedriftsmobil et jobbverktøy som skal oppfylle spesifikke behov for spesifikke arbeidsoppgaver. Om arbeidsoppgaven er å ringe opp kunder, og de ansatte stort sett er på kontoret (med tilgang til PC) hele arbeidsdagen, trengs det ikke smarttelefoner med omfattende e-postegenskaper. Da er det ofte bedre å gå for en telefon med liten skjerm, god talekvalitet og bra batteritid.

2. Hør med de ansatte

Ikke gå til innkjøp av et dusin bedriftstelefoner uten å høre med medarbeiderne dine først. Om flere ansatte allerede har satt opp privattelefonen sin mot bedriftens Exchange-server, kobler laptopen sin på nett via HSPA mens de sitter på fergen etter jobb, og generelt liker å yte "det lille ekstra" også utenfor kontoret, vil de ikke bli særlig fornøyde med å få utlevert bedriftstelefoner som ikke kan utføre de vanlige arbeidsoppgavene – ikke bli overrasket om de ansatte er langt mer avanserte brukere enn deg selv.

3. Ikke løp og kjøp

Denne sier seg kanskje selv, men om du har tenkt å kjøpe inn titalls mobiltelefoner, så er du garantert rabatter. Ta kontakt med flere forhandlere og forhør deg om hvilke pakker de kan tilby deg.

4. Sørg for skikkelig opplæring

Om du bestemmer deg for at avanserte mobiltelefoner er tingen for din bedrift, så er det greit at de ansatte forstår hva det går i. En to-timers økt med opplæring i bruk av funksjoner som e-post, kalender og synkronisering av kontakter vil gjøre det langt lettere for medarbeiderne dine å utnytte potensialet i telefonen, og at den ikke blir liggende i skuffen fordi den er for vanskelig å bruke.

5. Les tester (alle)

Ikke gå i fella og kjøp den første og beste telefonen som oppfyller kravene du har til en mobil. Dersom telefonen du har sett deg ut allerede er på markedet, har det garantert blitt skrevet tester av den. Det er faktisk ikke umulig at dyre profftelefoner med alt av funksjoner og teknologi feiler hardt på grunnleggende punkter som talekvalitet og batteritid. For en person som tester en mobiltelefon er det overhodet ikke krise om den har dårlig talekvalitet. Om medarbeiderne dine sliter med å høre hva som blir sagt når de snakker med kundene derimot...

Ikke nøy deg med å lese én test, men pløy gjennom alle som er å oppdrive. En testskribent jobber oftest mot en begrenset deadline, og har verken tid eller mulighet til å avdekke hver minste detalj. Forskjellige testere har forskjellige innfallsvinkler, så du kan ofte få dobbelt så mye informasjon ved å lese to tester istedenfor én.



Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.