I 2006 åpnet samferdselsminister Liv Signe Navarsete hydrogenstasjonen på Forus. Om ett år åpner trolig en ny stasjon på Lillestrøm. (Bilde: Asbjørn Goa)

Ti millioner til hydrogenbiler

  • Kraft

Akershus fylkeskommune bevilget nylig ti millioner kroner til Hynor-prosjektet på Lillestrøm.

– Dette er det mest innovative av Hynor-prosjektene. Alt skal produseres lokalt, kun basert på fornybar energi, sier prosjektleder Jan Carsten Gjerløw ved Kunnskapsbyen Lillestrøm.





Fornybart

Hynor står bak hydrogenveien mellom Stavanger og Oslo. Fire hydrogenstasjoner er allerede åpnet: i Stavanger, Porsgrunn, Oslo og Lier.

På Lillestrøm blir hydrogenstasjonen en del av Akershus Energipark.

– Vi skal produsere hydrogen basert på biogass og elektrolyse av vann. Solcelle-energi skal produsere el til elektrolysen. Dette blir en demonstrasjon av forskningsresultater og norsk teknologi innen komprimering og lagring, forteller Gjerløw.





Om ett år

Planen er å skape en ”nettnøytral” hydrogenstasjon. Det vil si at stasjonen skal kunne levere like mye elektrisitet til nettet som den forbruker.

Nesten all finansiering er på plass, og målet er å begynne å fylle biler med hydrogen etter sommeren neste år.

– Har det vært vanskelig å få finansiering i disse tider?

– Norges Forskningsråd og Akershus fylkeskommune er de største bidragsyterne. I tillegg bidrar Akershus Energi og brukere. Den biten har gått bra, svarer Gjerløw.





Bruker varme

Ett av de mest energikrevende leddene i hydrogen-kjeden er komprimering.

HyNor Lillestrøm skal demonstrere et av verdens første fullskala metallhydrid komprimeringssystemer.

I stedet for elektrisitet vil varme brukes som drivkraft for komprimeringen.