(Bilde: Stein Jarle Olsen)
Mitsubishis MiEV har en toppfart på 130 km\t, og rekkevidde på 160 km. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
Slik ser den ut inni. I alle fall foreløpig. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
MiEV har fire seter og fem dører. (Bilde: Stein Jarle Olsen)
Mitsubishi Norges administrerende direktør, Bernt G. Jessen (t.v)hadde med seg MiEV til Oslo grunnet åpningen av de nye ladestasjonene for elbil. Til høyre byrådssekretær Lene Langemyr og Knut Wågsås i Norsk elbilforening. (Bilde: Stein Jarle Olsen)

Tester super-elbil i Norge

  • Motor

MiEV (Mitsubishi Innovative Electric Vehicle) er potensielt den aller fremste konkurrenten til norske Think City.

Den er ikke satt i serieproduksjon enda, men Mitsubishi meldte nylig at de ville sette i gang fra nyttår.

Vintertest

Nå er den ene av to europeiske eksemplarer i Norge – i første omgang for å kaste glans over Oslo kommunes nye ladestasjoner for elbil, som ble åpnet onsdag – dernest for å gjennomgå vintertesting.

– Vi har allerede vært gjennom første fase av testen, og vil sette i gang med mer omfattende tester på nyåret. Klimatisk passer jo Norge godt, og i tillegg ligger avgiftssystemet godt til rette for en god elbilsatsing, sier direktør Bernt G. Jessen i Mitsubishi Motors Norge til TU.no.

Les også:

Kjapp

MiEV har fire seter, en oppgitt rekkevidde på 16 mil og toppfart på 130 km\t.

Bilen lades fullt opp via vanlig 220V strømuttak på cirka 7 timer, mens et hurtigladersystem skal kunne gi 80 % opplading på rundt en halvtime.

Batteriene er for øvrig plassert i gulvet, noe Jessen hevder gir en mer stabil kjøreopplevelse.

2011

Han kan imidlertid ikke si noe om prising, men sier at de håper å ha bilene på markedet i løpet av 2011.

– Det er jo mange andre aktører som jobber med det samme, så vi får se hvem som klarer det først.

Les også: