Hybridkameraer, eller speilløse systemkameraer, er en forholdsvis ny type digitalkameraer. Kameraene er en mellomting mellom kompaktkameraer og speilreflekser.
System
Fysisk er selve kamerahuset litt større enn kompaktkameraene, men en del mindre enn speilrefleksene. De utskiftbare objektivene er den største fordelen i forhold til kompaktkameraene.
Her kan du bruke det objektivet som passer best for deg og motivet, enten om du vil ha en kraftig vidvinkel, mye tele, et lyssterkt objektiv eller rett og slett en kombinasjon.
Bildebrikken i disse hybridkameraene er stort sett lånt fra speilrefleksene, både i fysisk størrelse og kvalitet. Det vil også si at bildekvaliteten er en del bedre enn kompaktkameraene.
Produsentene av hybridkameraene satser mer på brukervennlighet fremfor å gi proffene alle funksjoner lett tilgjengelig. Misforstå meg rett, her finner du alle de funksjonene du måtte ønske, men de er gjerne gjemt litt lengre unna.
Cropfaktor
De fleste av dagens speilreflekser har en bildebrikke som er mindre enn den gode gamle 135-filmen. Jo lavere cropfaktor jo større bildebrikke.
Vi benytter oss av cropfaktoren for å regne ut det reelle utsnittet basert på 135-filmene. Panasonic har en cropfaktor på 2. Så standardobjektivet som er oppgitt til 14–42 mm tilsvarer 28–84 mm om vi skal sammenligne det med et filmbasert kamera.
Samsung og Sony har en cropfaktor på 1,5. Deres standardobjektiver er på 18-55, noe som tilsvarer 27–82 mm.
Den mindre bildebrikken til Panasonic gjør det mulig å bygge litt mindre objektiver og kamerahus enn Samsung og Sony. Mulighet for mer tele er også noe mange setter pris på.
Problemet er at når bildebrikken blir mindre er de nødt til å plassere pikslene tettere. Dette går noe utover bildekvaliteten, spesielt i situasjoner med lite lys.
Objektiver
Det er foreløpig et ganske lite utvalg av objektiver til hybridkameraene. Leverandørene har naturlig nok satset på de objektivene folk flest trenger.
Vi har konsentrert oss om standardzoom-objektivene på alle kameraene. Dette er et greit allbruksobjektiv som både gir deg bedre vidvinkel enn de fleste kompaktkameraer, men noe mindre tele. I tillegg har produsentene et kompakt objektiv som gjerne kalles "pannekake".
Disse objektivene mangler zoommuligheter, men slipper gjennom mer lys, noe som gjør det litt enklere når du skal ta bilder der det er lite lys.
Til slutt har de gjerne et superzoom- eller telezoom-objektiv. Superzoomobjektivet harr det mest omfattende bruksområdet, men den fysiske størrelsen gjør det noe uhåndterlig. Superzoom gir deg både vidvinkel og god tele. Telezoom gir deg god tele, men ikke fullt så god vidvinkel som superzoom.
Stort utvalg
Panasonic har det desidert beste utvalget med hele 9 forskjellige objektiver som gir deg alt fra 14 mm vidvinkel til hele 600 mm tele. I tillegg har de et 3D-objektiv.
Som om ikke det er nok har Panasonic overganger til de objektivene som brukes av Olympus sine digitale speilreflekser, samt Leica M og R-systemer.
Samsung har kun objektiver spesielt laget til NX-kameraene. De har for øyeblikket et pannekakeobjektiv, to forskjellige standarzoom og ett telezoom.
Sony har tre objektiver, et pannekake (som du kan få med to ekstra vidvinkeladaptere), standardzoom og superzoom. I tillegg kan du få med en overgang til objektivene Sony bruker i sine speilreflekser. Her er det noen begrensninger da det kun er noen av objektivene du kan bruke autofokus.
Skjerm
Skjermen er det viktigste verktøyet på hybridkameraene. Av kameraene i testen er det kun Samsung som har en innebygget søker, en søker som dessverre er av heller laber kvalitet.
Alle tre skjermene har forskjellige fordeler og ulemper. Panasonic har en trykkfølsom skjerm som fungerer helt greit, men vi hadde ønsket en høyere oppløsning, bedre farger og høyere lysstyrke.
Samsung har en stor AMOLED-skjerm, men oppløsningen er litt for lav, noe som gjør det vanskelig å se om bildene er skikkelig i fokus eller ikke.
Sony har den desidert beste skjermen i testen. Strålende oppløsning, god lysstyrke som gjør at den fungerer i mye sol og flotte farger gjør at vi ikke savner søkeren vi er vant til fra speilrefleksene så altfor mye.
Hus
Husene er også av litt forskjellig kvalitet. Sony NEX5 er på sin side bygget i magnesium, og det mest kompakte i testen.
Sony har ikke funnet plass til innebygget blitz (en liten ekstern blitz følger med, men må noe klønete skrus fast på huset ved bruk), en søker finnes heller ikke, med unntak av en passiv optisk søker som kun passer til 16 mm-objektivet.
Heldigvis har Sony funnet plass til et lite grep, noe som gjør at det er overraskende behagelig å holde i. At den store skjermen kan vinkles opp eller ned skader heller ikke.
Panasonic-kameraet er mer eller mindre helt flat, men har en normal blitssko og en innebygget blitz i tillegg. En digital søker kan kjøpes i etterkant og plasseres i blitsskoen. Ergonomien på GF2 er ikke like god som på Sony-kameraet.
Samsung-kameraet er bygget opp som en speilrefleks, bare en del mindre. Her finner du et skikkelig programhjul som gjør det enkelt å bytte mellom de forskjellige programmene kameraet tilbyr, i tillegg har Samsung plassert en digital søker i kameraet, dog av dårlig kvalitet. Innebygget blitz og blitssko har de og fått plass til.
Bildekvalitet
Alle kameraene leverer gode bilder, men det er i litt vriene fotosituasjoner vi ser hvilke kameraer som er best. Samsung-kameraet har en del problemer med det automatiske programmet, og gir litt merkelige resultater av den grunn.
Det er svært ivrig på å bruke blitsen i situasjoner vi absolutt ikke ønsker blitz, fargene er til tider ganske annerledes på bildet enn i virkeligheten. Til å ha en såpass stor bildebrikke hadde vi forventet en langt bedre ytelse i lite lys.
Panasonic oppfører seg litt mer som vi ønsker, men likevel et lite stykke unna Sony-kameraet. Ytelsen i svakt lys er på linje med Samsung-kameraet, ikke godt nok i denne sammenligningen. Autofokusen til Panasonic er lynrask, merkbar kjappere enn de to andre.
Bildekvaliteten til Sony i godt lys er svært likt de to andre kameraene, men utmerker seg med en gang forholdene blir vanskeligere. Bildene blir langt bedre i svakt lys, i tillegg fungerer autoprogrammet strålende.
Den gjenkjenner en rekke kompliserte situasjoner lekende lett. NEX-5 taklet alle de vanskelige situasjonene vi satt den ut for på en bedre måte enn de to andre kameraene.
BILDESERIE: Testbilder fra hybridkameraene
TESTET:
Sony NEX5 – Best i test
Sony ble overraskelsen i denne testen. Ikke nok med at byggekvaliteten er strålende, den nydelige skjermen gjør at vi ikke savner søkeren så mye som vi hadde trodd i forkant. Bildekvaliteten er også den beste i testen.
Kameraet takler de fleste vanskelige situasjoner på en svært god måte. Kameraet tar langt bedre bilder der det er begrenset med lys.
Autoprogrammet fungerer overraskende bra, her finner kameraet selv ut om det er makro, portrett, motlys, landskap, portrett i motlys og andre kombinerte programmer svært raskt og effektivt.
Pris: Billigste butikk på nett har NEX5 til 3985,-
Panasonic GF2
Panasonic drar fordeler fra å være først ute med hybridkameraene. De har derfor det beste sortimentet med objektiver og annet tilbehør som søker og blitser i flere størrelser.
Touch-skjermen fungerer ganske godt og heldigvis har Panasonic funnet plass til vanlige knapper ved siden av for enklere styring.
Autofokusen er den kjappeste av de testede kameraene og bildene blir stort sett bra. I situasjoner med lite lys har ikke dette kameraet noe å stille opp med mot Sony. Skjermen har lavere oppløsning, lysstyrke og fargekvalitet enn Sony-kameraet, noe som ble ganske plagsomt underveis i testen.
Pris: Billigste butikk på nett har GF2 til 3795,-
Les også: Verdens minste systemkamera med blits
Samsung NX11
Den minst erfarne produsenten av kameraer har kommet langt på kort tid, men de har likevel et stykke opp til konkurrentene. Autoprogrammet gjør mange feil, og kameraet er i overkant ivrig til å bruke blitsen der det absolutt ikke er nødvendig. Spesielt på makrobilder hvor den innebygde blitsen rett og slett ikke kan brukes, på grunn av at standardobjektivet er i veien, er irriterende.
Skjermen hadde vi store forventninger til, den er både stor og av AMOLED-typen. Dessverre falt den gjennom da oppløsningen og fargene er rett og slett for dårlige i denne sammenhengen. Den innebygde søkeren til dette kameraet har også en såpass lav oppløsning at det er umulig å se om noe er i fokus eller ikke.
Bildene blir i mange tilfeller bra, men det krever mer jobb fra fotografens side enn Sony og Panasonic. Autoprogrammet gjør i noen tilfeller mer skade enn nytte, spesielt rødfarger var et langt stykke unna originalfargen.
Pris: Billigste butikk på nett har NX11 til 3495,-