TESLAS GRÜNDER ELON MUSK

Tesla innfører sanntids trafikkinformasjon og gratis musikk i bilene

Tesla-gründer Elon Musk snakket ut om: Nye norske ladestasjoner, Model X, batterier og en gammeldags bilindustri.

Vi kommer nettopp fra det vi best kan kalle et vekkelsesmøte med Tesla-sjef Elon Musk og hans sjefteknolog Jeffrey B. Straubel i Folketeateret i Oslo. Der hadde de invitert Tesla-eiere og bestillere til møte med ledelsen.

Seansen skulle opprinnelig foregå i Teslas lokaler, men interessen var enorm og nye lokaler ble organisert. 1400, som er kapasiteten i Folketeateret, hadde meldt seg på.

Kledelig 20 minutter for sent kom de to herrer inn på scenen. Musk dresset temmelig hverdagslig, mens sjefteknologen stilte i dress. Salen jublet. De var kommet til sine egne.

Vi hadde forventet at i hvert fall en av dem startet med et innlegg, men det ble bare en velkommenhilsen. Dette skulle være en samtale med kundene, sa Musk og mikrofoner var plassert rundt i salen. Og samtale ble det. Da nesten to timer var gått, måtte de takke for seg etter å ha svart på et imponerende antall spørsmål.

Les også: Tesla vant omfattende vintertest

En ny Jobs?

Det er lett å sammenlikne Elon Musk med Steve Jobs.

Begge har tenkt fundamentalt nytt og revolusjonert flere industrier. Om Musk lykkes like bra med Tesla og SpaceX er for tidlig å si, men det ser bra ut. Veldig bra.

Men der slutter også sammenlikningen. Undertegnede har vært med på en mengde liknende arrangementer med Steve Jobs, og han var en helt annen type, tross parallellene. Jobs var fantastisk karismatisk og snakket elegant om produktene som han og selskapet han styrte med knallhard hånd holdt potte tett om til han slapp nyheten fra scenen. Musk derimot snakket med et kanskje like entusiastisk publikum, men på en ydmyk og uvanlig åpen måte og ikke enveis til menigheten.

Så Elon Musk er ikke som Jobs. Han er høflig og takker for innspill, og han stotrer litt. Han er ikke like elegant. Men det går rundt i hue på ham når han svarer. Dette er ikke innøvd. Folk får de beste svarene han kan gi der og da.

De to teknologiikonene var og er fantastiske på hver sin måte.

Les også: Bygger bobil av Tesla S

Ingeniør

Elon Musk er ingeniør på sin hals.

Når noen spør ham om mulige modifikasjoner på Modellene S og X, så kunne vi fra første rad se at han svarte ut fra dyp kjennskap til teknikken. Det var ikke hva en i markedsavdelingen hadde formulert som gjaldt. Det var dyp kjennskap til bilenes konstruksjon og hva som var mulig å få til.

Flere ganger takket han for gode innspill og sa at det skulle de virkelig se nærmere på.

En vanlig toppsjef ville normalt hatt med seg markeds- eller salgssjefen når han skulle møte så mange kunder i verdens tetteste Tesla-populasjon. Men ikke Musk. Han valgte å ha med seg sjefsteknologen, som også er en temmelig berømt ingeniør.

Tesla-sjef Elon Musk og hans sjefteknolog Jeffrey B. Straubel møtte menigheten i Folketeateret i Oslo.

Les også: Slik skal de redusere bilens vekt med 40 prosent

Inspirasjon fra mange kanter

Musk kom inn på hva som inspirerte ham til å gjøre det han har gjort. Han svarte at det var ikke noe som bare kom fra én industri. Historie, - og teknologiutvikling er viktig, men ikke minst det å arbeide i flere industrier.

Han har sin bakgrunn i programvare og i rakettindustrien.

– Det er mange gode ideer å hente om man ser over grensene til andre industrier. I fly og rakettindustrien er det ingen som finner på å bruke stål. De bruker aluminium. Det gjør vi også, men resten av bilindustrien holder fast i stålet. Samtidig er også bilindustrien en inspirator. Ingen annen industri har oppnådd så mye innen masseproduksjon av komplekse maskiner som den, sier Musk.

Les også: Skal elbilene kvitre eller brumme i 2014?

Datamaskin på hjul

Når vi først sammenlikner Jobs og Musk, er det en annen ting som slår oss når han snakker. Tesla har også skapt en datamaskin. En svær batterimodell i aluminium og på hjul, men i sentrum finner vi operativsystemet og programvaren. I mye større grad enn hos noen av de andre bilprodusentene bruker de elektronikken og programvaren.

Han åpnet med å si at nå kommer snart versjon 6.0 og da kommer sanntid trafikkinformasjon og gratis musikk så mye de vil ha.

Jubel i salen.

Kundene skulle også få bedre kontroll over fjæringen i bilen slik at den kunne stilles etter kjøreforholdene. Det vil bli mye bedre for alle som vil kjøre fort i snø. Mer jubel.

Unnskyldte ladeproblemer

Det har ikke gått Tesla-ledelsen forbi at norske kunder har hatt ladeproblemer i vinter. Det ba han om unnskyldning for og forklarte at den simuleringen de brukte av det norske strømnettet ikke var god nok.

Men de hadde løst hovedproblemet og i løpet av kort tid skulle ladingen fungere like optimalt som i alle andre land.

Det slår oss at Tesla-kunder er mye mer opptatt av bilen sin enn bilkunder flest. Veldig mye mer. Og svært mange av dem var her.

Det var heller ikke grenser for hvor mange ulike spørsmål de to ble konfrontert med og forunderlig nok hadde svar på alt. Vi hørte ikke «det må vi komme tilbake til» eller «det vet vi ikke». Musk kunne til og med gi detaljerte svar på hvordan de hadde tenkt å utnytte den gode plassen mellom setene.

Les også: Formel 1-bilene skal bruke 40 prosent mindre bensin

Grønn

En kunde lurte på hvordan Tesla stiller seg til kritikken om at elbiler egentlig ikke er så grønne når de lades med strøm fra kullfyrte kraftverk i så mange av markedene.

– For det første er elbiler veldig grønne i Norge og de vil bli stadig grønnere i resten av verden. Det er kanskje ikke så synlig for alle, men fornybar energi vinner frem, spesielt den som er basert på sol. Og den utviklingen må til, ellers kollapser økonomien i landene, sa Musk.

Teknologisjef Straubel fulgte opp med si at de snart vil publisere en detaljert studie om hvor mye energi det går med for å produsere en Tesla S, men det er overraskende lite. Energien er tilbakebetalt når man har kjørt mindre enn 16.500 km.

– Her er det mange som misforstår mye, sa han.

Les også: Slik kan norsk transport se ut i 2040

Planlegger batterifabrikk

Musk vil at Tesla skal produsere 500.000 elektriske biler i året. Men det vil kreve mer batterier enn det produseres i verden i dag.

– Vi tenker å bygge en fabrikk som kan levere en kapasitet på 30 GWh i året. Det må til om vi skal nå målene våre. Vi trenger også å senke prisen på batterier. Når vi kommer med 3. generasjon bil så skal batteriprisen være 30 til 40 prosent lavere enn i dag.

Endre verden

Men Musk bedyrer også at hans mål er ikke å bli så fryktelig stor selv. Han vil først og fremst endre verden og det betyr å få de store bilprodusentene til å se lyset. Det her de ikke sett til nå og han er ikke spesielt imponert over hva de har fått til. De synes å like stål og bensin best.

– Det ser ut som de produserer elbiler i en minimumstakt som lovverket påbyr. Og de er mestere i å påvirke lovgivningen. Ingen har så mye lobbykraft som de store bilprodusentene. Det kan ikke vi stille opp med så vi får gå den andre veien og gi dem skikkelig konkurranse. For det skjønner de. Vi skal lette overgangen til miljøvennlige biler og det gjør vi best ved å gi folk morsomme biler med kjøreopplevelser på kjøpet, sier han.

Autopilot

Musk kunne også fortelle kundene at de satser på å bli først med å tilby en bil som kan kjøre selv. Eller med autopilot som Tesla kaller det. Det bilen trenger en masse sensorer, resten er en programvareutfordring.

– Det betyr at føreren må sitter der han gjør i dag, akkurat slik som piloten i et fly må sitte i førersetet selv om flyet flyr selv. Det blir nok en stund til folk trygt kan sovne bak rattet. Kravene til en selvkjørende bil er minst ti ganger høyere enn til en menneskelig sjåfør. Tenk om en slik skulle kjøre på en person, spør han. – Det kan et annet menneske gjøre, men ikke en maskin.

Les også: Slik fungerte elbilen som taxi

Modell X

Mange kunder var naturlig svært interessert i den kommende Tesla SUV-en, Modell X.

– Jeg skjønner at dere vil ha firehjulstrekk her i landet, sa Musk, men kunne ikke love annet enn at Norge skulle bli prioritert når leveringen starter. Neste sommer burde de første rulle av skipet.

– Husk at det er veldig vanskelig å lage en SUV som er både stilig og funksjonell. Det er derfor det er så mange stygge på markedet i dag, sa han.

 Det var også interesse for kjørelengden til Modell X.

– Med to elektriske motorer oppnår vi noe ingen annen SUV med mekanisk overføring fra forbrenningsmotoren oppnår. Vi trenger ikke øke energiforbruket fordi kraftoverføringen sluker mer. To motorer bruker det samme som en. Likevel vil Modell X bruke rundt 10 prosent mer energi per kilometer, men det skyldes aerodynamikken. En høy SUV har ikke like lav luftmotstand som Modell S, sier Straubel.

Men kanskje det er håp likevel. Musk sa også at de jobber med batteriteknologien og kanskje det komme en enda større batteripakke allerede neste år.

Les også: Slik forklarer Tesla-sjefen Model S-brannen

Ladenett

Kundene er begeistret for Teslas ladestasjoner, men de vil ha flere. Det får de.

– Vi skal bygge rundt 100 nye superladestasjoner i Norge og resten av Europa i år, og vi oppgraderer dem også. Da de kom ladet de med 90 kW. Nå har vi oppgradert dem til 135 kW, sa Straubel.

Best i Silicon Valley

Noen ville vite om Tesla kunne ha oppstått andre steder enn i Silicon Valley. Det kunne det kanskje mente Musk og nevnte Sør-California, Austin i Texas eller kanskje Boston.

– Men det er nok ingen tvil om at Silicon Valley var det beste valget. Her har vi hatt en fantastisk tilgang på elektro- og elektronikkingeniører, og ikke minst dyktige programmerere, sa Musk og med det understreket han hva som er viktig for den moderne bilprodusent.

Etter to timer reiste hele salen og klappet intenst for de to og de åpne svarene de hadde fått.
 

Stående ovasjon

Så, etter nesten to timer, som gikk uhyggelig raskt, var det slutt. Musk skulle videre til nye møter.

Men ikke før hele salen reiste seg og klappet intenst for de to og de åpne svarene de hadde fått. Dette var et vekkelsesmøte, ja.

Selv om det ikke hadde vært noen durkdreven prest på scenen. Bare et par faglig dyktige ingeniører.

Les også:

Slik fungerer batteriet som endret verden

Tungvektere vil realisere Hyperloop

Svenskene har bygget for 200 km/t. Det er bare for Norge å koble seg på