Eieren av en Model S 85D tapte garantisaken mot Tesla i Norge etter at bilen gikk tom for strøm.
Eieren av en Model S 85D tapte garantisaken mot Tesla i Norge etter at bilen gikk tom for strøm. (Foto: NTB Scanpix/Erik Johansen)

TESLA MODEL-S 85D

Tesla gikk tom for strøm, eieren skyldte på bilen, men tapte rettssak

Gikk til søksmål av «prinsipielle årsaker».

En Tesla-eier var på vei til en ladestasjon med sin Model S 85D. Instrumentene viste at bilen hadde to prosent gjenstående batteri. Eieren var sikker på at han ville nå frem til ladestasjonen.

På vei dit fortalte imidlertid bilen at han måtte svinge av og stoppe bilen. Eieren merket også at bilen mistet kraft.

Tesla-eieren brukte bilen som drosje, og gikk rettens vei for å få dekket utgiftene til bilberging og tapt arbeidsfortjeneste.

Først tapte han saken i forliksrådet, og nylig tapte han også saken i Oslo tingrett.

Hevder bilen hadde feil

Drosjeeieren hevdet overfor retten at noe var feil med bilen. Han mener det var feil ved 12 V-batteriet eller andre feil ved bilen som gjorde at den stanset.

– Bilen var en mandagsbil, hevder drosjeeieren, som ikke ønsker å få navnet publisert, til Teknisk Ukeblad.

Drosjeeieren argumenterte overfor retten med at han ofte kjørte Teslaen ned til under 5 prosent av batterikapasiteten, men at han aldri tidligere hadde stoppet før han kom til en ladestasjon. Han forholdt seg ikke til bilens rekkeviddeangivelse, men kun til angivelsen av batterikapasitet.

Basert på hans erfaring, så mente han at ville nå frem til ladestasjonen med 2 prosent igjen på batteriet. Overfor retten argumenterte han med at bilen ikke skal stoppe når det er 2 prosent igjen. Han ble ikke hørt.

– Jeg synes dommen er feil, sier drosjeeieren.

Han forteller at han gikk til søksmål av prinsipielle årsaker, ikke på grunn av pengene.

Bilen viser kun et estimat

Tesla Norge argumenterte for at det ikke var noe feil med bilens batteri eller bilen for øvrig, som de hadde ansvaret for.

De mener motorstansen skyldes at føreren gikk tom for strøm fordi han feilaktig beregnet at han skulle klare å komme seg til ladestasjonen før batteriet gikk tom for strøm.

Tesla viste også til bilens manualer, der det heter at bilen helst skal holde over 20 prosent batterikapasitet og ikke gå under 5 prosent.

En servicesjef i Tesla Norge forklarte retten at «når bilens 12 volts batteri er under 5 % batterikapasitet, vil det komme feilmeldinger på batteriet. Feilmeldingen kommer som følge av at hovedbatteriet stopper å forsyne 12 V-batteriet med strøm, og spenningen synker. Dette er for å unngå at hovedbatteriet blir fullstendig utladet, og er i tråd med bilens sikkerhetssystem.»

Han forklarte også at når bilen er i bruk, kan den dersom den er på 5 % batterikapasitet tømmes for batteri på mellom 30 og 10 minutter, avhengig av forholdene.

Servicesjefen forklarte videre at «bilens varsel på batterikapasitet viser hvor mye batteri bilen rent faktisk har på det aktuelle tidspunktet. Dette er imidlertid kun et estimat, og det er basert på bakgrunn av de samme kalkuleringene som ligger bak det som opplyses om bilens rekkevidde.»

«Alle sikkerhetssystemer fungerte»

Drosjeeieren reagerer på dette.

– Jeg synes det er veldig rart at vi ikke kan stole på det som står i bilen, sier han til Teknisk Ukeblad.

Han fikk ikke gjennomslag for sine synspunkter i retten. Dommeren peker på at ingen mangler ved bilen er dokumentert. Retten peker også det ikke var dokumentert at bilen ikke varslet som den skulle når batteriet gikk ned mot kritisk lave verdier. 

«Det har derfor etter rettens syn ikke fremkommet noen forhold som indikerer at bilen ikke fungerte slik som den skal, tvert imot later det til at alle sikkerhetssystemer fungerte etter sin hensikt», heter det i dommen.

Tesla Norge henviser til dommen fra Oslo tingrett og gir følgende kommentar til saken.

– Tesla leverer elektriske biler med markedsledende rekkevidde, og bruker batterier av høy kvalitet. Et hvert kjøretøy vil stanse dersom du tømmer det for energi, skriver Even Sandvold Roland, kommunikasjonssjef i Tesla Norge i en epost.

Les også: Lynlading av elbilen kan bli like dyrt som bensin

Kommentarer (76)

Kommentarer (76)