IT

Telekombransjen taper 300 millioner kunder på roamingsatsene

Økonomisk galskap, mener Europas IT-minister Neelie Kroes.

Profesjonelle forretningsreisende vet hvor dyrt det er å bruke mobildata i utlandet - og dropper det, slik EU-kommisjonen tolker sin nye undersøkelse om konsekvensene av roamingavgifter.
Profesjonelle forretningsreisende vet hvor dyrt det er å bruke mobildata i utlandet - og dropper det, slik EU-kommisjonen tolker sin nye undersøkelse om konsekvensene av roamingavgifter. Bilde: Colourbox
18. feb. 2014 - 10:57

Når europeere er på reise, velger 94 prosent å begrense bruken av nettjenester over mobildata.

Årsaken er roamingavgiftene som mobilselskapene skal ha for å formidle trafikk for utenlandske operatørers kunder - og som hver enkelt bruker må betale for.

Atferden avdekkes i en undersøkelse gjennomført for EU-kommisjonen blant 28.000 personer i EU.

Over lengre tid har det pågått en prosess som har redusert disse avgiftene mye.

Men tydeligvis er det ikke nok.

Og det kolliderer med EUs strategi om å bruke informasjonsteknologi som et verktøy for å skape økonomisk vekst.

Milliontap

Kommisjonen har foretatt beregninger som viser at roamingsatsene fører til at telekomselskapene går glipp av inntekter tilsvarende 300 millioner ekstra kunder hvert år.

– Det får ikke bare følger for disse selskapene selv, men også andre virksomheter, skriver Kommisjonen i en pressemelding. Her sikter man blant annet til de som lager app-er til smarttelefonene.

  • Undersøkelsen viser at:
  • 47 prosent av europeere på reise i Europa ikke vil bruke mobilt internett i et annet EU-land
  • 10 prosent bruker e-post på samme måte som når de er hjemme
  • 5 prosent bruker Facebook og andre sosiale medier på samme måte på reise som hjemme
  • 28 prosent skrur rett og slett av mobilen når de er på reise i Europa
Diagrammet viser i hvilken grad europeere benytter mobildata utenfor eget land.
Diagrammet viser i hvilken grad europeere benytter mobildata utenfor eget land.

Erfarne lukter lunta

Personer som reiser ofte har større tendens til å skru av dataroaming enn folk som ikke er så ofte på reisefot.

Forskjellen er tydelig:

  • 33 prosent av de som reise mye dropper mobildata over grensen.
  • 16 prosent av mindre erfarne reisende handler på samme vis.

Ifølge Kommisjonen betyr det at den mest lønnsomme delen av dette potensielle markedet holder seg unna mobildata.

Årsaken kan være at denne gruppen er bedre informert om hvor dyrt mobildata er utenfor hjemlandet på grun av roamingavgiftene.

EUs
EUs

På krigsstien

Europas it-minister Neelie Kroes bruker undersøkelsen til å vise at Kommisjonen fremdeles er på krigsstien mot bransjen i denne saken.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

– Dette er ikke en kamp mellom feriegjester og mobilselskapene. Millioner av bedrifter pådrar seg ekstra kostnader med dagens satser for roaming, sier Kroes.

Nå varsler hun en skjerpet offensiv i arbeidet med å fjerne avgiftene fullstendig.

Årsaken til den skarpe reaksjonen er at EUs mål er ett felles marked også på mobile samtaler og -data.

Samtaler er blitt langt billigere, siden presset fra EU på telekombransjen har pågått over lengre tid enn hva gjelder mobildata.

Strategien er å at alle europeere skal kunne bruke mobilen som om de er hjemme. Det skal skape økonomisk vekst gjennom

  • mer effektive arbeidsdager for brukerne
  • mer omsetning for innholdsleverandørene

– Roaming har ingen hensikt i det indre markedet - det er økonomisk galskap, mener Kroes.

Les også:

Mobiloperatørene sier nei til tvang om billig roaming  

Vi bruker fingrene mer, men ikke stemmen

– Kan man produsere mye og billig data, så har man et godt utgangspunkt  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.