TRAFIKK OG ITS

Sju norske bedrifter skal vise seg fram på årets Intertraffic i Amsterdam

To ganger er Intertraffic blitt utsatt på grunn av koronaepedemien. I slutten av mars åpner endelig dørene i Amsterdam for verdens største messe innen trafikk, sikkerhet og mobilitet.

Over 800 utstillere vil møte et profesjonelt publikum fra hele verden under Intertraffic i Amsterdam 28.-31. mars
Over 800 utstillere vil møte et profesjonelt publikum fra hele verden under Intertraffic i Amsterdam 28.-31. mars Foto: Jarle Skoglund
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
3. mars 2022 - 13:09

Arrangementet som inneholder både seminarer og store utstillinger på RAI messeområde i Amsterdam arrangeres i år 29. mars-1. april. Normalt blir Intertraffic avholdt annethvert år.

Forrige gang var imidlertid i 2018. 2020-arrangementet ble på grunn av koronautbruddet først utsatt til 2021, og deretter kansellert. Men nå åpner de snart dørene til det som er blant de første store bransjemessene som kommer i gang etter at verden nå ser ut til å normalisere seg etter to år med koronanedstenging.

Med over 800 utstillere og 120 seminarer og demonstrasjoner på programmet ventes det over 30.000 profesjonelle besøkende fra hele verden til Amsterdam under årets arrangement.

Sju norske selskaper vil være på plass med egne utstillinger. Fra det store norske konsernet Saferoad som er blant Europas største innenfor trafikksikkerhetsprodukter som rekkverk, stolper og skilt. Til mindre aktører som Trysil Maskin som vil være på plass med sin høyteknologiske veimerkebil, slik de også har vært tidligere.

Saferoad Holding

Desidert største «norske» aktør på årets Intertraffic er Saferoad Holding, som med hovedkontor i Oslo og med produksjon og egne virksomheter i til sammen 13 europeiske land er en av de store på det europeiske kartet innen sikkerhetsprodukter for veier.

Rekkverk og lysmaster er noen av produktene som Saferoad skal presentere på Intertraffic 2022. <i>Foto:  Saferoad</i>
Rekkverk og lysmaster er noen av produktene som Saferoad skal presentere på Intertraffic 2022. Foto:  Saferoad

– Saferoad omsatte for 5,3 milliarder kroner i 2020, og Intertraffic er for konsernet den viktigste utstillingen for å møte eksisterende og nye kunder i det europeiske markedet, forteller kommunikasjonsdirektør for konsernet, Sara Sørlie til Veier24.

– Veisikkerhet kommer stadig høyere på agendaen i hele Europa, og mange ser til Norge og Norden som kan vise til de beste tallene i verden når det gjelder døde og skadde i veitrafikken. På årets messe tar vi med oss et stort utvalg av produkter, der målet er å vise bredden i vårt produktutvalg. Det gjelder rekkverksløsninger, master, skilt og veiarbeidsskilting, forteller Sørlie.

Stand 08.234

Q-Free

Q-Free har kunder over hele verden, og er selvskreven deltager på en stor messe som Intertraffic. <i>Foto:   Jarle Skoglund</i>
Q-Free har kunder over hele verden, og er selvskreven deltager på en stor messe som Intertraffic. Foto:   Jarle Skoglund

Trondheimsbaserte Q-Free har med sine automatiske betalingsløsninger for veier i årevis hatt store deler av sine inntekter fra store kontrakter i utlandet. For et selskap med kontorer i 14 land, har det derfor vært en selvfølge å være representert på messer som Intertraffic.

Mens det startet med bompengeløsninger, har selskapet de siste årene utvidet seg med mere komplekse trafikkstyringssystemer, det som i dag sorterer under ITS-paraplyen.

Q-Free omsatte i fjor for 889 millioner kroner, og er den største nordiske aktøren innenfor sitt fagområde.

Stand 01.215

BD Samferdsel

 
 

– Du merker kanskje aller best hvor viktig slike samlingspunker som Intertraffic er, når de utgår. Det er av stor betydning å kunne orientere seg i trender og produkter for å kunne jobbe innovativt med trafikk og mobilitet hjemme i Norge, sier Stian Auen, leder for BD Samferdsel.

BD Samferdsel utgjør Brødrene Dahls satsing overfor entreprenører og kommuner innen  vei, skilting og trafikksikkerhet. Også i år er de på plass med egen stand i Amsterdam.

– Vi har to produktnyheter å vise frem. Den ene handler om støyskjerming. Den andre nyheten slipper i først under arrangementet, sier Auen.

Stand 08.162

Giant Leap Technologies

Giant Leap er delvis eid av Visma, og har sitt utgangspunkt i utvikling av programvarer. På Intertraffic er det deres automatiske betalingsløsninger for parkering som skal presenteres, forteller daglig leder Atgeir Takle til Veier24.

– I tillegg til selve programvarene som skal til, leverer vi også komplette løsninger for parkeringshus hvor man automatisk avleser bilskiltene, med tilhørende oppgjørsformer.

Hovedtyngden av kundene har de i Norge i dag, men omlag 10-15 prosent av omsetningen kommer fra eksport til andre nordiske land, Tyskland og England.

Stand 10.511

Mikrolog

Langhusbedriften Mikrolog er utstiller på Intertraffic for første gang. Selskapet utvikler både programvaren og de fysiske installasjonene som skal til for betalingsdautomater. Daglig leder Aslak Lie forteller at det de skal vise fram på Intertraffic er systemer tilpasset parkeringshus og -plasser.

– Vi har holdt på siden 2006, og har i dag noe eksport til  Tyskland, Sverige og Finland, selv om de største kundene er å finne blant de norske parkeringsselskapene. Vår deltagelse på Intertraffic er et ledd i en internasjonal satsing, og vi håper dette er rette stedet for å finne de rette kundene.

Lie forteller at selskapet, som omsatte for 34 millioner kroner i fjor, også produserer automater for salg av gavekort på kjøpesentre, samt betalingsautomater for legesentre.

Stand 12.116 

Trysil Maskin

Den relativt lille bedriften fra Nybergsund i Hedmark har drevet med produksjon av spesialmaskiner for veimerking i over 60 år. En nisjevirksomhet som de er blitt veldig gode på, og som vakte oppsikt på Intertraffic i 2018, da de presenterte en helt ny teknologi – en såkalt trafikkprinter.

Veimerkebilen som ble brukt til demonstrasjon foran inngangen til messeområdet sist Intertraffic ble arrangert i 2018. <i>Foto:  Jarle Skoglund</i>
Veimerkebilen som ble brukt til demonstrasjon foran inngangen til messeområdet sist Intertraffic ble arrangert i 2018. Foto:  Jarle Skoglund

– Nå lanserer vi tredje generasjon av trafikkprinteren. Mens vi opprinnelig laget en løsning der veimerkingen ble lagt ut som dråper, var ønsket fra noen markeder at geometrien burde være lik annen, håndlagt veimerking. Nå kommer vi med en ekstruder som legger ut en flat linje, og det blir spennende å se om hvordan markedet responderer, forteller utviklingssjef Erik Bakken i Trysil Maskin.

I forbindelse med Intertraffic skal den nye bilen på en demotur rundt om til potensielle kunder i Europa.

Trysil Maskin har nå åpnet avdelinger i både Finland og Sverige, der det både skal produseres utstyr og foretas service. 

Stand 03.226

Hi Tech Mobility

Bergenselskapet som har utviklet og solgt parkeringsstyringssystemet Sesam siden 2015, vil også være på plass med egen stand i Amsterdam. Markedssjef Øyvind Marthinussen forteller at dette er en del av en internasjonal satsing.

– Vi har levert til parkeringshus fra Alta til Kristiansand, samt litt i Sverige og Danmark.  integreres i din eksisterende infrastruktur. Sesam gir automatisk kjøretøyidentifikasjon, betalinger og analyser, alt i ett brukervennlig system. Og vi leverer komplette anlegg som også omfatter hardware som kameraer, forteller Øyvind Marthinussen.

Stand 10.525

To Saab GlobalEye AEW&C i lufta over Sverige.
Les også

Fløy hjem det som nå forvandles fra forretningsjet til Nato-bidrag

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.