Sykkelveinettet kan være ferdig om tre år

  • Karriere

Syklistenes Landsforbund har vært rasende på Oslo kommunes sommel med å få ferdig sykkelveinettet. Det ble vedtatt av bystyret allerede i 1990, og skulle være ferdig i 1998.

Siden den gang er lite skjedd. I dag er 50 kilometer av de 180 vedtatte kilometerne ved sykkelveier på plass.

Tråkkeruter

Oslo kommunes sykkelinnsats det siste året gir imidlertid grunn til optimisme, ifølge Syklistenes Landsforbund.

– Hittil har det vært for liten politisk vilje til å bygge sykkelveiene. Men mye er skjedd i Oslo det siste året. De fargelagte sykkelveiene i sentrum er ett eksempel på vilje til å få fart på sakene. Vi ser lys i tunnelen nå, sier Rune Gjøs, generalsekretær i Syklistenes Landsforbund.

Han legger til:

– Byrådet har satt av mye penger til dette og trøkket er såvidt godt nå at jeg tror sykkelveinettet kan være fullført om tre - fire år, sier Gjøs.

12 prosent

Dette er overraskende toner fra den kanten. Syklistenes Landsforbund har tidligere være svært oppgitt over Oslo kommune og Statens vegvesen, som har ansvar for deler av sykkelveinettet.

– Tempoet er nå så høyt at Oslo kommune vil ha bygget sin del av nettet før Statens vegvesen har tatt sin del. VI ber nå Statens vegvesen matche Oslos innsats, sier Gjøs.

Oslo er i dag lite sykkelvennlig sammenliknet med byer som København, Amsterdam og Gøteborg.

– I dag er det fem prosent av Oslos innbyggere som bruker sykkelen til jobb. I Trondheim er tallet åtte prosent, mens andelen er 12 prosent i Gøteborg. Bystyret har vedtatt at andelen i Oslo skal opp til 12 prosent innen 2015, sier Gjøs.