NYHETER

Sykkelbyen Grimstad

Kommunale anførere i sykkelbyen Grimstad: F.v. rådgiver Leiv Egil Thorsen, sentral politiker og tidligere ordfører Per Svenningsen og prosjektleder Ove Bach.
Kommunale anførere i sykkelbyen Grimstad: F.v. rådgiver Leiv Egil Thorsen, sentral politiker og tidligere ordfører Per Svenningsen og prosjektleder Ove Bach. Bilde: Thor Søndenaa
Jarle Skoglund
13. juni 2005 - 09:43

Fakta om Nasjonal Sykkelstrategi

Statens vegvesen, KS og Syklistenes Landsforening sto i 2003 bak et utkast til Nasjonal sykkelstrategi som senere ble omtalt i Nasjonal Transportplan. St.meld. nr. 24 sier at „Samferdselsdepartementet vil gi Statens vegvesen et særskilt ansvar for å initiere og koordinere arbeidet for å øke sykkelbruken”.

I forbindelse med handlingsprogrammet til Nasjonal Transportplan 2006 – 2009 er regionene bedt om å vurdere nærmere samarbeid med et utvalg av byer og tettsteder med flere enn 5000 innbyggere om å heve kvaliteten på sykkeltilbudet. Ifølge Vegdirektoratet skal ca. 2.6 milliarder kr fordeles til ulike sykkeltiltak i perioden.

Se også www.sykkelby.no

I Grimstad kommune sitter sykkel-entusiastene Ove Bach (prosjektleder) og Leiv Egil Thorsen (rådgiver) klare med en rekke sykkelvisjoner for de nærmeste årene.

- Med midler både fra egen lomme og Aksjon skoleveg har kommunen har gjennom flere år investert i å legge forholdene til rette for sykkelbruk Mange bruker sykkelen daglig, forteller Bach. Nå ønsker vegkontoret å telle sykkeltrafikken.

Det er ellers ingen ulempe at byen har fostret syklister som Dag Otto Lauritzen og Thor Hushovd. En lokal forhandler innrømmer gjerne at sykler selger bedre i Grimstad enn i nabobyene.





Allsidig målsetting

Både Danmark og Holland har lang erfaring i tilrettelegging for syklister. Bach og Thorsen ser mulighetene i å hente inspirasjon og ideer over landegrensene i tillegg til den foreløpige målsettingen de allerede arbeider med:

§ Sykkelstiene må bindes bedre sammen. Mange veger fører inn mot sentrum, men forbindelsene gjennom bykjernen er for dårlige.

§ Vi har en jobb å gjøre med sykkelvegen til Lillesand.

§ Skiltingen av veger og turløyper skal bli bedre

§ Turistkontoret ønsker å kjøpe inn bysykler

§ Nye forslag til turmål og sykkelaktiviteter skal utarbeides.

§ Kommunens ordning med å gi treåringene et medlemskap i barnas trafikklubb skal gjenopptas.

§ Andelen som bruker sykkelhjelm skal økes ytterligere.

§ Kontakten med aktuelle samarbeidspartnere skal videreutvikles – skoler, folkehelsa, politiet, turistkontoret og andre kommunale etater og politikere og selvfølgelig Syklistenes Landsforening.

- Sykkelturer må kobles mot opplevelser. I tillegg er det sunt å sykle. Sett ut fra et helsemessig perspektiv er det en kjempeutfordring å få folk ut av godstolen. Etter gode erfaringer fra i fjor er sykkelturer fortsatt tatt med i kommunens naturvandringer, sier Thorsen.

- Men det handler også om å bekjentgjøre, fortsetter han, enten det gjelder turopplegg, nye sykkelveger, bysykler eller hvordan syklister – både voksne og barn - bør opptre i trafikken. Det er først når folk kjenner til mulighetene at de begynner å bruke dem!



Økonomien er sikret

- Sykkelbystatusen gir oss en økonomisk sikkerhet når vi planlegger. Thorsen er tilfreds. Vegkontoret vil bidra både med planleggingshjelp og bevilgninger. Grimstad kalkulerer med ca. 15 mill. kr. over de neste fire årene. Kommunen har også forpliktet seg til å sette av egne midler og bidra med arbeidsinnsats. Ikke minst er vedlikeholdet av eksisterende og nye anlegg særdeles viktig.

- Uansett må gang- og sykkelvegene holde så høy standard og være så godt vedlikeholdt både sommer og vinter at folk vil bruke dem, fastslår Bach tilslutt.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.