Det blir dårlig med lyntog fra Norge til Europa om svenskene begrenser hastigheten til 250 km/t. (Bilde: colourbox.com)

Svenskene stanser norsk lyntogplan til Europa

Jernbaneverket har fått i oppdrag å utrede muligheten for en lyntoglinje både til København og til Stockholm, men svenskene er ikke interessert, skriver Aftenposten.

Nok

Mens norske utredere planlegger en linje med hastighet på opptil 330 km/t, mener Sverige at 250 km/t får holde.

– Når vi har en begrensning på 250 km/t i Sverige, så er det ikke mulig å nå København på 3 timer. Det betyr at en langt lavere andel av passasjerene vil velge tog framfor fly, sier Tom Stillesby, som leder lyntogutredningen.

DOBBELTSPOR: Prosjektleder Tom Stillesby gjorde det klinkende klart at dobbelspor er det eneste fornuftige om man velger å bygge høyhastighetsbane i Norge.
Begrensningen vil være ødeleggende for lyntogplanene, mener utredningsleder Tom Stillesby. Joachim Seehusen

Svenskene: – Ikke avgjort ennå

Heller ikke på strekningen mellom Oslo og Stockholm vil svenskene ha tog i 330 km/t. Planleggerne legger derfor opp til at togene skal gå i slik hastighet på norsk side, mens de bremser ned til 250 km/t når de passerer grensa.

Det svenske næringsdepartementet opplyser søndag at de ikke har tatt bestemt seg for hvilken hastighet togene skal holde.

– Det stemmer ikke at den svenske regjeringen har tatt stilling til dette. Spørsmålet utredes internt, sier pressekontakten til infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd til nyhetsbyrået TT. Ifølge pressekontakt Mychèle Östman skal saken også bli tatt opp når den svenske ministeren møter sin norske kollega i midten av juni.

For lang reisetid

Med de begrensningene Stillesby skisserer vil reisetiden til Stockholm bli på 3 timer og 10 minutter i stedet for 2 timer og 40 minutter.

3 timer regnes som en magisk grense i lyntogsammenheng, da erfaringer fra flere europeiske land har vist at mange velger fly dersom reisetiden med tog overstiger dette.

Uten årsak

Stillesby stiller seg undrende til svenskenes motvilje mot å satse på lyntog og forstår ikke helt hva denne bygger på.

– Det er veldig uklart. Det er ikke egentlig noen årsak. De har hatt sin utredning, og kommer med sin innstilling om hvor det skal bygges høyhastighetstog i Sverige, sier Stillesby