FORSVAR

Svenske kampfly er først med «verdens beste våpen»

Kun svenskene kan bruke nytt europeisk supermissil.

Det svenske luftforsvaret har tatt i bruk Meteor-missilet med initiell operativ kapasitet (IOC) på sine Jas-39C/D.
Det svenske luftforsvaret har tatt i bruk Meteor-missilet med initiell operativ kapasitet (IOC) på sine Jas-39C/D. Bilde: MBDA
20. juli 2016 - 13:46

Meteor heter det nye luft-til-luft-missilet som skal sørge for at europeiske kampfly av typene Rafale, Eurofighter og F-35 har et overtak på alle motstandere.

Produsenten MBDA er selvsikre nok til å beskrive missilet som en revolusjon innen luftmakt.

Foreløpig er det kun ett land som har tatt missilet i bruk - Sverige.

Derfor er det kanskje ikke så rart at sjefen for det svenske luftforsvaret, Mats Helgesson, var en fornøyd mann under presentasjonene i Farnborough i forrige uke.

– Dette er verdens beste våpen, og vi er de eneste som har det i inventaret. Det er klart at jeg er meget stolt og fornøyd, sa Helgesson under en felles pressekonferanse med MBDA og Saab.

Ramjetmotor

Det svenske luftforsvaret har tatt i bruk Meteor-missilet med initiell operativ kapasitet (IOC) på sine Jas-39C/D. <i>Foto: MBDA</i>
Det svenske luftforsvaret har tatt i bruk Meteor-missilet med initiell operativ kapasitet (IOC) på sine Jas-39C/D. Foto: MBDA

Meteor er et radarsøkende ramjetdrevet missil som er 3,7 meter langt med en diameter på 178 mm og som veier 190 kg.

Dette er et såkalt bvraam-missil («Beyond Visual Range Air-to-Air Missile») med en rekkevidde på mer enn 100 km.

Effekten på ramjetmotoren kan reguleres slik at missilet kan fly effektivt og drivstoffgjerrig mot målet.

Meteor sørger for ha stor skyvekraft og manøvreringsevne og makshastighet mot slutten, over Mach 4, noe som ifølge MBDA bidrar til en såkalt «no escape zone» (NEZ) som er tre ganger større enn noe annet eksisterende eller planlagt luft-til-luft-missil.

Ifølge Försvarets materielverk (FMV), er Meteor dessuten utstyrt med en ny radarmålsøker med nye algoritmer som bedre bedømmer når den kan avvente med lavere hastighet, og når den skal gasse på for å nå igjen målet.

Målet kan være alt fra små droner til kampfly og kryssermissiler.

Ny Gripen-oppgradering

Meteor-missiler og en tysk Eurofighter Typhoon. <i>Foto: MBDA</i>
Meteor-missiler og en tysk Eurofighter Typhoon. Foto: MBDA

Utviklingen av Meteor har vært et fellesprosjekt mellom seks partnernasjoner: Storbritannia, Tyskland, Frankrike, Italia, Spania og Sverige.

MBDA eies av Airbus (37,5 prosent), BAE Systems (37,5 prosent) og Leonardo-Finmeccanica (25 prosent).

At det svenske forsvaret får integrert Meteor på sine kampfly før både franske Dassault Rafale og britiske, italienske, spanske og tyske Eurofighter Typhoon, kommer av at Gripen er blitt brukt som hovedtestplattform under utviklingen av missilet.

(Se video fra testfasen med Eurofighter, Rafale og Gripen nederst i artikkelen)

F-35 med Meteor- og SPEAR-missiler i våpenrommet. <i>Foto: MBDA</i>
F-35 med Meteor- og SPEAR-missiler i våpenrommet. Foto: MBDA

Meteor skal også integreres på F-35 og skal i første omgang tas i bruk på britiske og italienske fly. Missilene kan bæres innvendig i våpenrommet på stealthflyet.

Etter mye testing i FMV og Saabs OT&E-organisasjon ble MS20-oppgraderingen til Jas-39C/D Gripen klar i vår. MS står for «Materiel System». 

Det er flere MS20-funksjoner, blant annet videreutviklede vedlikeholds- og kommunikasjonssystemer, eksempelvis digital cas («close air support») i stedet for tale.

Integrasjon av Meteor-missilet er imidlertid den klart viktigste nyvinningen.

Overveldende ytelser

MBDA-sjef Antonine Bouvier sier missilet er en «gamechanger», designet for å kontre de mest sofistikerte truslene og sikre luftherredømme.

Helgesson sier at den store rekkevidden som utgjør den største forskjellen.

– Den første gang du ser Meteor og dens ytelse i aksjon i simulator, blir du overveldet. Det tar noen dagers refleksjon før du kan begynne å utvikle taktikk, forteller Helgesson i denne presentasjonen.

Saab-sjef Håkan Buskhe trakk fram at i tillegg til økt evne for hovedkunden på Gripen C, nemlig det svenske forsvaret, er Meteor-integrasjonen og MS20 vesentlig for å kunne lykkes hos potensielle nye kunder.

Saab jakter flere eksportkontrakter, blant annet i Finland, samt Belgia, Bulgaria, Canada, Colombia, India, Indonesia, Malaysia og Slovakia.

Jas-39A/B har vært operativt i Sverige i 20 år, mens den natotilpassede C/D-versjonen har vært i bruk i 13 år.

I mai viste Saab fram den nye Ekko-modellen for første gang. Denne skal etter planen testflys i løpet av året.

MBDAs bvraam-missil Meteor i testfasen, med Rafale, Eurofighter og Gripen.
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.