TUNNELER

Stolte og dyktige tunneldrivere i gang med nye tunneler i Lyngdal

29. mars kunne ordfører Jan Kristensen i Lyngdal kommune og mannskapene fra Joint Venture Implenia Stangeland markere oppstarten av tunnelarbeidene på  Nye Veier-prosjektet.

Stolte og dyktige tunneldrivere. Fra venstre: Jan Christian Haga, Ottar Beck, Petter Røberg, Johnny Kristoffersen og Chris Øseth.
Stolte og dyktige tunneldrivere. Fra venstre: Jan Christian Haga, Ottar Beck, Petter Røberg, Johnny Kristoffersen og Chris Øseth. Foto: Nye Veier
1. apr. 2022 - 14:48

– En gledens dag, stråler prosjektsjef Harald J. Solvik på vegne av byggherren under markeringen.

Det var en fornøyd ordfører Jan Kristensen som fikk æren av å detonere markeringssalven i Herdal. <i>Foto:  Ole Åsmund Brattfjord, Lyngdal kommune</i>
Det var en fornøyd ordfører Jan Kristensen som fikk æren av å detonere markeringssalven i Herdal. Foto:  Ole Åsmund Brattfjord, Lyngdal kommune

Landskapet formes, og forbipasserende ser nå konturen av den nye motorveien i Herdal, øst for Lyngdal. Den 9,7 kilometer lange etappen består blant annet av sju brukonstruksjoner og to tunneler. Tunnelmassene brukes internt i linja for å bygge opp strukturen i dagsonen.

– Å få en god start betyr mye for videre fremdrift, og det er gledelig og se positivt engasjementet både fra kommunen og lokalbefolkningen, sier Solvik. Det å få markere oppstart av tunneldriften gir oss en mulighet til å vise fremdriften i anlegget.

Gjennomslag sommeren 2023

skrivende stund er det skutt 309 salver, herav 116 salver i tunnel. Det var på Røyrskår den første salven ble detonert i midten av februar, og det er drevet 170 meter med tunnel av den totalt 2700 meter lange Kålåstunnelen.

– Estimert gjennomslag er sen høst 2023, sier Adler Enoksen, prosjektleder for Implenia Stangeland. Kålåstunnelen drives fra vest til øst, mens den 3400 meter lange Rossåstunnelen drives i begge retninger, fra Foss og Herdal.

Forventet gjennomslag for den lengste tunnelen er sommeren 2023.

Det betyr at det er tre tunnelrigger og 12 drivelag tilknyttet prosjektet. Totalt er det nå 170 personer i aktivitet, inkludert lokale underleverandører som TT Anlegg og Lindland Maskin.

Adler Enoksen (prosjektleder Joint Venture Implenia Stangeland), Jan Kristensen (ordfører i Lyngdal kommune) og Harald J. Solvik foran Rossåstunnelen som nå er 28 meter lang i østgående løp og 72 meter lang i vestgående løp. <i>Foto:  Nye Veier</i>
Adler Enoksen (prosjektleder Joint Venture Implenia Stangeland), Jan Kristensen (ordfører i Lyngdal kommune) og Harald J. Solvik foran Rossåstunnelen som nå er 28 meter lang i østgående løp og 72 meter lang i vestgående løp. Foto:  Nye Veier
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.