KARRIERE

– Stilner kritiske røster

FORSKER: Slike karaktersystemer har hittil ikke vært vanlig her i landet, sier Åsmund Arup Seip.
FORSKER: Slike karaktersystemer har hittil ikke vært vanlig her i landet, sier Åsmund Arup Seip. Bilde: Dag Yngve Dahle
Dag Yngve Dahle
9. des. 2010 - 10:35

Seip, som forsker på lønnssystemer og arbeidskonflikter, viser at denne typen karaktersystemer er på full fart inn i Norge.

– Bruk av karaktersystemer eller vurderingsskjemaer for å vurdere ansatte kjenner vi fra amerikanske forhold. Nå tas slike skjemaer i økende grad i bruk også i Norge, sier Seip til Teknisk Ukeblad.

Les også:

Tillit

Han peker på at fenomenet kan ha positive sider.

– En av grunnene til at slike systemer brukes i store virksomheter kan være et ønske om å skape tilnærmet like forhold for ansatte på tvers av virksomhetens mange avdelinger. Norsk arbeidsliv har i stor grad vært preget av tillit og åpenhet mellom ansatte og ledere. Ansatte har vanligvis følt seg trygge på at de kan presentere også kritiske synspunkter overfor bedriftsledelsen, og at dette er en viktig brikke i samarbeidet på arbeidsplassen, sier forskeren.

Kilder i Statoil sier til Teknisk Ukeblad at karaktersystemet er en sentral årsak til at ansatte ikke tør å melde fra om forhold de er bekymret over. Det gjelder blant annet manglende sikkerhet på sokkelen.

Får tøffere ledere

Effekt

Forskeren sier det slik:

– På generelt grunnlag kan man anta at svært omfattende evalueringssystemer, som direkte påvirker ansattes lønns- og ansettelsesforhold, vil kunne svekke ansattes kritiske holdning. Den som evalueres vil bli mer opptatt av å oppfylle det han eller hun forestiller seg er ledelsens forventninger, sier han. Dette gir utfordringer:

– Dette gjør det svært viktig at ledelsen klarer å formidle hva som faktisk forventes. Lykkes den ikke med dette, kan det skape stor usikkerhet i organisasjonen, sier Seip.

Praksis

Paul Gooderham, professor ved Norges Handelshøyskole, har påvist at amerikanske prinsipper er vei inn i norsk arbeidsliv.

– De fleste av disse spørsmålene er ikke spesielt "amerikanske", men heller et uttrykk for idealene til norske eller skandinaviske foretak. De klassiske individuelle prestasjonene glimrer for eksempel med sine fravær, sier han.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Han legger til:

– Men så er spørsmålet: Hvor godt fungerer alt dette i praksis? Og kan dette måles på en skikkelig måte?

Frykter storulykke i Nordsjøen:<br/> – Jeg er redd for å dra på jobb

Vil ikke gi ansatte karakterer

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.