NYTT KRAV: dag stilles det ikke noe krav om lysmerking av kraftspenn i forskrift om merking av luftfartshinder. Men dette ønsker Luftfartstilsynet å få på plass. Illustrasjonsbilde (Bilde: Mona Sprenger)

Statnett nekter å merke kraftlinje

  • Kraft

Luftfartstilsynet er meget betenkt over at 560 meter høye kraftlinjen over Hylsfjorden ikke vil være synlig i mørket.

– Høye spenn er selvsagt en risikofaktor for luftfarten, og fra Luftfartstilsynets ståsted er det ønskelig at det stilles krav om lysmerking av spenn som er 150 meter eller høyere over vann eller terreng, sier kommunikasjonsrådgiver Marit Kvarum i Luftfartstilsynet.

Statnett bygger en 29 km lang kraftledning gjennom kommunene Sauda og Suldal. Anlegget skal etter planen settes i drift høsten 2011. Linjen vil krysse innerste del av Hylsfjorden i 560 meters høyde (1837 fot).





Betenkt

I et brev til Statnett skriver Luftfartstilsynet:

“Luftfartstilsynet vil imidlertid anføre at vi er meget betenkt over at et luftspenn i ca 1800 fots høyde, ca 1300 fot høyere enn lovlig minstehøyde for flyging i området, ikke vil være synlig i mørke.”

Tilsynet frykter at et slikt luftspenn kan utgjøre en stor fare særlig for piloter som ikke er kjent i området og at det i verste fall kan medføre en luftfartsulykke.





Ny forskrift

I dag stilles det ikke noe krav om lysmerking av kraftspenn i forskrift om merking av luftfartshinder. Men dette ønsker Luftfartstilsynet å få på plass:

– Det jobbes for at et slikt krav blir inntatt i den nye merkeforskriften, sier Marit Kvarum.

Det er ennå ikke kommet på plass. Derfor oppfordrer Luftfartstilsynet i et brev Statnett til frivillig å merke endemastene med hinderlys.





Vil ikke

Det kommer ikke Statnett til å gjøre, forteller prosjektleder i Statnett, Ulf Kolstad.

– Vi har konkludert med at vi forholder oss til gjeldende forskrift.

Luftfartstilsynet frykter at dette luftspennet kan utgjøre en stor fare for piloter som ikke er kjent i området. Vurderer Statnett dette annerledes?

– Vi har vurdert dette og konkludert i forhold til forskriftene. Jeg vil ikke gå inn på våre vurderinger.

Kolstad vil ikke kommentere hvor mye det ville ha kostet å merke endemastene på det berørte luftspennet med hinderlys.

Luftfartsverket jobber nå med å få inn et krav om slik merking i den nye merkeforskriften.