LUFTFART

Dette el-flyet skal kunne frakte 40 passasjerer

Modellen vil kunne transportere passasjerene 500 kilometer i løpet av én time.

Frister det med en flytur over New York?
Frister det med en flytur over New York? Illustrasjon: Kelekona PR
Johanne Wainø Topsøe-Jensen, Ing.dk
6. juni 2021 - 18:56

Det ene såkalte eVTOL-konseptet etter det andre ser dagens lys, og blant annet jobber selskapene Lilium og Volocopter med lanseringen av små, elektriske fly som kan transportere mellom to og sju passasjerer og ta av og lande vertikalt.

Og nå slutter det amerikanske oppstartsselskapet Kelekona seg til rekken av eVTOL-utviklere, skriver New Atlas. eVTOL står for Electric Vertical Takeoff and Landing.

Selskapet jobber med å utvikle et litt større passasjerfly som kan transportere rundt 40 passasjerer eller 4540 kilo gods over lengre avstander.

Freyr Battery's Giga Arctic i Mo i Rana skulle bli Norges første batterifabrikk i gigaskala, gi 1.500 nye arbeidsplasser og bidra til å sette byen på kartet som Norges nye fornybarhovedstad. Nå er Giga Arctic lagt i dvale.
Les også

Freyrs pengebruk: – Med samme forbruk vil de være tom for kontanter i løpet av året

Foreløpig ingen prototyp

I forbindelse med kunngjøringen av prosjektet opplyser selskapet at flyene vil kunne fly en avstand som tilsvarer den 531 kilometer lange turen fra Los Angeles til San Francisco på én time. Men det må sies at selskapet ikke har vist fram noen prototyp som kan gjennomføre turen.

Flyet tar av på samme måte som man kjenner det fra droner, ved bruk av åtte justerbare rotorer. Det er utstyrt med utskiftbare batterier for å unngå ladetid mellom flyreiser.

Minner om Skybus

Det konseptet som mest minner om Kelekonas eVTOL, er Skybus-flyet fra GKN Aerospace, som forventes å ha en kapasitet på 30 til 50 passasjerer. I motsetning til Kelekonas tåreformede fartøy har Skybus-flyet et stort vingespenn.

Se Kelekonas presentasjonsvideo av fartøyet her – som riktignok viser mer av Manhattan ovenfra enn av flyets tekniske løsninger.

 Denne artikkelen ble først publisert på Ingeniøren.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.