- Dette er et komplisert arbeid. Noe liknende har ikke vært gjort før. Sikkerheten til de som skal gjøre jobben må ivaretas på beste måte, sier samferdselssjef Aud M. Riseng i Innlandet fylkeskommune.
![Her blir tørrmuren i det som kalles Minesvingen i Stalheimskleiva bygd opp igjen i august 2021.](https://images.gfx.no/130x87/2840/2840152/Minesvingen.jpg)
Vegvesenet: Trenger flere fagfolk som har dreisen på slegga
Bredt sammensatt gruppe
Fylkeskommunen har med seg folk fra Statens vegvesen, driftsentreprenøren Hafjell Maskin, konsulentfirmaet Norconsult, mobilkran-firmaet Kynningsrud og eksperter på riveoperasjoner fra AF Decom for å planlegge rive-arbeidet.
I tillegg til å planlegge sikkerheten for arbeiderne, skal miljøet i Gudbrandsdalslågen ivaretas. Lastebilen som står fast i østre ende på brua er lastet med kalk.
- Vi har fått tillatelse fra Statsforvalteren til å slippe kalken gradvis ut i elva, forteller Riseng.
Starter med å berge bilene
Det første som skal skje når operasjonen begynner, er å fjerne de to kjøretøyene som står
fast på brua.
- Slik det ser ut nå, vil vi bruke dagen i dag på planlegging og litt forberedende arbeid i kveld, før jobben med brua og kjøretøyene kan begynne i morgen tidlig. Det er vanskelig å si hvor lang tid dette vil ta. Sammen med Statens vegvesen har vi som mål å få åpnet E6 igjen fortest mulig. Rivinga er svært krevende. Arbeiderne må bruke den tida det tar, for å få gjort dette på en sikker måte, avslutter Riseng.
![Bente Johnsen Aase er avdelingsdirektør for kontrakt og marked i drifts- og vedlikeholdsdivisjonen.](https://images.gfx.no/130x87/2842/2842733/0d250a9f-a1d5-4ee6-8c84-f408bc03f069.jpg)
Vegvesenet svartelister selskap: – Oppsiktsvekkende