Samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) ber Stortinget om delvis bompengefinansiering av Oslopakke 3, trinn 1.
Samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) ber Stortinget om delvis bompengefinansiering av Oslopakke 3, trinn 1. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Starter på dobbeltspor i 2009

Pendlere på Vestfoldbanen kan ifølge samferdselsminister Liv Signe Navarserte glede seg til raskere reisetid, flere tog og angiveligvis mer punktlig togtrafikk på Vestfoldbanen i framtiden.

I ettermiddag inviterte tre statsråder til pressekonferanse i Vestbanehallen i Oslo.

På agendaen sto avklaring og opplegg for videre utbygging av Vestfoldbanen.

3-4 minutter

- Jeg er glad for at regjeringen har bestemt at det i statsbudsjettet for 2009 skal bevilges midler til å sette i gang utbygging av dobbeltspor på den 7,7 kilometer lange strekningen Barkåker - Tønsberg på Vestfoldbanen, sier samferdselsminister Liv Signe Navarsete i en pressemelding.

Utbyggingen skal gi økt kapasitet, raskere reisetid; som for eksempel redusert reisetid på 3-4 minutter mellom Tønsberg og Oslo, samt mer punktlig togtrafikk, spesielt for invercity-togene.

Utbyggingskostnadene er estimert til 1,37 milliarder kroner. Jernbaneverket har fått beskjed om å begynne prosjekteringen allerede nå.

Flere spor følger

- Å legge til rette for at flere kan reise kollektivt, særlig i de folketette områdene av landet, er en uttrykt målsetting for regjeringen. Derfor har vi satset målrettet for sammenhengende oppbygging av viktige strekninger som Lysaker - Sandvika og Stavanger - Sandnes, og avventet oppstart av nye prosjekter for å holde rasjonell framdrift og ferdigstille de prosjektene som allerede er satt i gang.

Finansminister Kristin Halvorsen og nærings- og handelsminister Dag Terje Andersen var tilstede på pressekonferansen for å understreke regjeringens felles satsing.