Spre et idevirus!

ETTER AT VI nylig ble i stand til å si «I love you» til hverandre igjen, er det kanskje tvilsomt å rette fokus mot virus. Jeg tar likevel sjansen – og følger oppfordringen fra Seth Godin om å spre hans metaidé; the ideavirus.

Hvordan blir man rik i disse dager, spør Godin. Han svarer selv at dette gjøres ved å skape ideer, og at de vellykkede ideene endrer verden. Før laget vi mat, så laget vi ting. Nå lager vi ideer. Og ideer er ikke det lille ekstra som gjør våre fabrikker verdifulle – fabrikkene er det lille ekstra som gjør ideene verdifulle.

Hvem nyser best?

Men hvordan sprer vi ideene? Fordi forbrukere motsetter seg påtvunget markedsføring, må det derfor finnes en annen måte å spre ideer på. Som for eksempel å spre idévirus der forbrukerne selv sprer ideen.

Et idévirus kjennetegnes ved at du målrettet sprer det til en aktiv gruppe av personer som er troverdige (sneezers), disse sprer det videre og viruset tar fart ved at flere og flere ønsker å være spredere. I dag er vi opptatt av å være «den første». Fordi flere teknofrikere der ute gjerne vil være spredere av gode ideer, gjelder det å finne det vakuum som din idé kan fylle.

Godin nevner eksempler på vellykkede idévirus som Hotmail og Blue Mountain; elektroniske kort på Internett. Han trekker frem Napster, som har fått mye oppmerksomhet fordi selskapet utnytter en elektronisk mulighet og går i konkurranse med tradisjonelle musikkindustrien.

Også tradisjonell industri sprer idévirus; Tupperware, Volkswagen, Polaroid og Tommy Hilfiger.

Tradisjonelt virker ikke

Det lønner seg ikke lenger å markedsføre ved å avbryte. Store annonser i aviser, TV og på Internett virker ikke. Selv i gamle dager, for noen år siden, var det vanlig at PR-ansvarlig sa til sjefen: «Kun halvparten av reklamen virker – vi vet bare ikke hvilken halvpart».

I dag sprer informasjonen seg raskere. Spesielt gjennom bruk av Internett er vi knyttet til langt flere personer og mer informasjon enn tidligere. Mediet bør derfor brukes på riktig måte. Godin har en rekke gode ideer for hvorfor det kan virke, men heller ikke han har en vidunderkur. Ved å lese boken hans, som selvfølgelig er gratis – det er noe av ideen bak spredning av idévirus– viser han noen triks og tanker som enhver med en ny idé bør lese og vurdere seriøst.

Smitt kun utvalgte

Ikke alle ideer passer for alle. Det er derfor bedre å velge den rette målgruppen, og dominere denne, enn å forsøke å lage alt for alle. Målgruppen må bare være stor nok til at det blir lønnsomt og allikevel så målrettet at ideen din umiddelbart fenger interessen og spres raskt nok. La markedet fortelle seg selv om produktet ditt og gi deg tillatelse til å sende dem mer informasjon uten at du må betale for det. Hvorfor skal Nike være nødt til å betale dyre annonser for å nå dem som allerede har kjøpt Nike joggesko?

Enkelt er det ikke. Men har du en ny idé, er det lettere å lage et idévirus enn om du må omforme et eksisterende produkt. Tanken bak idévirus er nemlig å fylle et vakuum, noe et eksisterende produkt nødvendigvis ikke kan klare.

Da håper jeg å ha spredd et virus.

Mer informasjon finner du på www.ideavirus.com