PROSJEKTER

Sparker i gang stort fylkesveiprosjekt i Nome i Telemark

Vestfold og Telemark fylkeskommune har nå inngått avtaler med alle grunneierne, og dermed er det klart for anbudsrunde på fylkesvei 359 Kaste-Stoadalen i Nome kommune.

Konkurransen om hvem som skal bygges ny fylkesvei 359 Kaste-Stoadalen i Nome er i gang.
Konkurransen om hvem som skal bygges ny fylkesvei 359 Kaste-Stoadalen i Nome er i gang. Foto: Tor Arvid Austråt Gundersen, Vestfold og Telemark fylkeskommune
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
18. mars 2022 - 09:15

Strekningen mellom Kaste og Stoadalen på fylkesvei 359 er hovedforbindelsen mellom Ulefoss og Lunde. Den eksisterende fylkesveien gjennom Stoadalen og Lanna er svingete, trang og har lav trafikksikkerhet, og det har vært jobbet for en ny vei i en årrekke. 

Nå skal det bygges en ny tre kilometer lang vei på denne strekningen.

Entreprenørene har tid fram til 8. juni på seg før konkurransen lukkes. 

– Vi regner med at vi vil være ferdig med å gå igjennom tilbudene tidlig på høsten, sier
prosjektleder Anne Refsdal i Vestfold og Telemark fylkeskommune. Hun skal lede arbeidet
sammen med byggeleder Terje Blekaberg Kaasa.

Skal være ferdig før jul 2024

Kontraktsformen er totalentreprise. Det betyr at utførende entreprenør også må utarbeide byggetegninger i detalj før arbeidet kan komme i gang for fullt.

Selv om dette arbeidet krever noe tid, vil trolig den entreprenøren som får kontrakten starte med forberedende arbeider allerede i løpet av høsten. Det vil blant annet være tømmerhogst.

– Veien skal etter planen settes under trafikk før jul 2024, forteller Refsdal. Hun opplyser at det likevel kan være noe arbeid som gjenstår når veien åpner, men det vil bli gjort ferdig etter at vinteren 2024/25 er over.

Da Stortinget behandlet bompengefinansieringen av  prosjektet i fjor, lød kostnadsoverslaget på 313,7 millioner kroner inkl. mva. Av dette skal fylkeskommunen bidra med 178,4 millioner og bilistene gjennom bompengebetaling med 135,3 millioner.

Omfatter også bru og tunnel

Veien vil starte på motsatt side av Ulefossbrua, i krysset mellom riksvei 36 og Romnesvegen. Da riksveien ble bygd i sin tid, var det underskudd på stein til å bygge opp veien, derfor ble det sprengt en del av fjellet rett ved.  Dette ble laget som en fjellskjæring, med tanke på framtidig vei.  Denne skjæringen vil også bli tatt i bruk for den nye fylkesveien.

Derfra vil veien strekke seg om lag tre kilometer gjennom terrenget, krysse elva og ende i krysset  til Dagsrud. 

Over elva skal det bygges en 255 meter lang fritt-fram-bygd bru i tre spenn. Denne konstruksjonen er tilsvarende den som er benyttet til Elstømbrua på fylkesvei 357 rett utenfor Skien sentrum.

Ved Skaravegen blir fylkesveien lagt i en om lag 80 meter lang miljøtunnel. Det blir et stort behov for steinmasser til bygging av veien. Mye av  dette vil komme fra veianlegget selv, men da riksvei 36 Slåttekås-Årnes ble bygd, ble det lagret rundt 100.000 kubikkmeter stein i et deponi i Bjørndalen. Deponiet ligger tett på der veien skal bygges.

Bane Nor har søkt om å senke hastigheten i Blixtunnelen fra 200 til 160 kilometer i timen.
Les også

Bane Nor søkte om å senke hastigheten i problem-tunnel

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.