MOTOR

Solcellefly fortsatt på vingene ved soloppgang

Slik så det ut da Solar Impulse svevde inn i solnedgangen over Payerne i Sveits onsdag. Nattflygingen er den første for solcelleflyet noen sinne.
Slik så det ut da Solar Impulse svevde inn i solnedgangen over Payerne i Sveits onsdag. Nattflygingen er den første for solcelleflyet noen sinne. Bilde: REUTERS / Dominic Favre / SCANPIX
8. juli 2010 - 08:18

– Dette er første gang et solcellefly har flydd en hel natt, utbrøt Bernard Piccard, sjefen for teamet bak det banebrytende solcelleflyet Solar Impulse torsdag morgen.

Drevet fram kun av solenergi, ble beslutningen om å forsøke å holde flyet på vingene gjennom natten tatt sent onsdag kveld.

Målet med den historiske flyturen er å holde flyet i luften i 24 timer. Når Solar Impulse går inn for landing etter planen halv 9 torsdag morgen, vil målet være nådd.

Risiko

Fra Payerne i Sveits la flyet onsdag morgen ut på den eksperimentelle flygingen. I løpet av dagen støtte flyet på uforutsett sterk vind, noe som førte til hastigheten måtte økes.

Flytiden i sollys ble dermed kuttet ned, og teamet på bakken fryktet at flyet ikke rakk å samle nok energi til å holde helt gjennom natten.

– Eventyret har begynt for oss alle, sa sjefen Piccard like etter at flyet ble omsluttet av mørke onsdag kveld.

Direktør i Solar Impulse og tidligere jagerpilot Andre Borschberg ga tommelen opp før avgang onsdag morgen. Målet er å holde flyet i luften i 24 timer. Foto: REUTERS / Fabrice Coffrini / SCANPIX
Direktør i Solar Impulse og tidligere jagerpilot Andre Borschberg ga tommelen opp før avgang onsdag morgen. Målet er å holde flyet i luften i 24 timer. Foto: REUTERS / Fabrice Coffrini / SCANPIX

En drøm

– Jeg har drømt om dette siden vi startet prosjektet for sju år siden, sa den tidligere jagerflypiloten Andre Borschberg over radioforbindelsen da solflyet cruiset over Sveits like etter avgang.

– Det er fantastisk her oppe, jeg føler meg på topp, kunne Borschberg melde. Borschberg spiste snacks og energikjeks for å holde konsentrasjonen oppe i den krevende flyturen, fullstendig uten autopilot.

– Han er svært sterk psykisk og fysisk, skrøt flygeleder Claude Nicollier da flyet kom til syne etter soloppgang.

61 meter vingespenn

Det er første gang prototypflyet legger ut på nattflyging. Flyet har et vingespenn på 61 meter, men veier kun 1.600 kilo.

Propellene drives av fire elektriske motorer som får energien fra 12.000 solceller, som samler energi i batterier som skal sende flyet trygt gjennom natten.

Når målet om en 24-timers flyging er nådd for Solar Impulse-utviklerne, blir neste skritt å bygge et langdistansefly dimensjonert for å krysse Atlanterhavet uten mellomlanding.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.