I løpet av de nærmeste dagene skal Think avgjøre hvor de skal etablere produksjon i USA, varsler selskapet nå. (Bilde: Think)

Snart klar med USA-fabrikk

Think er i ferd med å avgjøre hvor i USA de skal etablere sitt nye fabrikkanlegg. Avklaringen skal komme om en uke eller to, melder selskapet i en twittermelding .

– Det er ikke så mye som gjenstår i prosessen, men jeg kan ikke si noe mer akkurat nå, opplyser Jan Brentebråten som er nytilsatt direktør for marked, salg og service i Think Global.

Indiana?

Tidligere denne uka skrev nyhetsbyrået i Reuters at fabrikken skal etableres i Indiana, i tilknytning EnerDels batterifabrikk.

Selv om Reuters siterte konsernsjef Charles Gassenheimer i Ener1, som også sitter i styret i Think, har Ener1 senere dementert at det allerede er fattet en endelig beslutning.

EnerDel eies av Ener1 som tidligere i år bidro til å redde Think og nå eier en tredel av elbilprodusenten. I august mottok Ener1 740 millioner kroner gjennom den såkalte «Recovery act» fra det amerikanske energidepartementet, DOE, til utvikling og industrialisering av elbilteknologi.

Les også:

I mars i år opplyste datterselskapet Think North America at de ville søke om lavrente lån fra DOEs Advanced Technology Vehicle Manufacturing program (ATVM), og at de var i samtaler med åtte forskjellige stater om å etablere seg med ny fabrikk.

Les saken: Think bekrefter USA-fabrikk

Ifølge earth2tech er fortsatt Oregon og Michigan aktuelle steder for Think, i tillegg til Indiana.

På samlebåndet

Parallelt med USA-arbeidet, er «nye Think» nå i ferd med å bygge opp en mer robust organisasjon med flere nyansettelser og nytt styre med Reidar Langmo i spissen.

Les sakene: Nye sjefer i Think

- Think skal lages billigere

Dessuten befinner den første Think City seg nå på samlebåndet hos Valmet i Finland.

– På denne sida av jul blir det testproduksjon. Det er snakk om å samkjøre komponentflyten og få alle ting på plass før vi gradvis øker produksjonen i første kvartal neste år, sier Brentebråten som i likhet med toppsjefen i Think, Richard Canny, kom fra Ford.

Han har 20 års erfaring fra bilindustrien, og trekker fram tida i Mazda Europa som den mest relevante for jobben i Think.

– Da jeg begynte der i 1996 hadde Mazda uavhengige distributører i de fleste land, lite kontroll med varemerket og markedsføringen sin og høy kostnadsstruktur. Da dreide det seg om å lage en distribusjonsstrategi og implementere den. Da var det mest snakk om å forhandle seg ut av avtaler. I Think skal vi gjøre det motsatte: Etablere en mye mer robust salgsstruktur i Europa og i noen grad resten av verden, sier Brentebråten.

Ny pris

Think kan for øvrig notere seg for mer prestisje denne uka, etter at blitt utnevnt til et «selskap å se opp for» under Cleantech Connect Awards i London.

– Dette er en stor ære. Spesielt ettersom vi er den eneste bilprodusenten på lista, sier Think-sjef Richard Canny i en pressemelding .

To av Europas heteste selskaper

Think til topps

Thinks nye ledergruppe med Helge Nerland (f.v), Jan Brentebråten og Richard Canny.
Thinks nye ledergruppe med Helge Nerland (f.v), Jan Brentebråten og Richard Canny. Think