ELBIL

Snart i salg: Du kan få Mercedes-Benz EQS til under millionen

Luksus-sedanen leveres til høsten.

Mercedes-Benz EQS leveres til høsten.
Mercedes-Benz EQS leveres til høsten. photo by Deniz Calagan
10. aug. 2021 - 13:00

Mercedes-Benz´ sportslige flaggskip EQS har fått norske priser. Salgsstart er 17. august, og de første bilene ventes til landet i løpet av høsten, melder importøren. 

Startprisen på EQS450+ blir 935.000 kroner før levering. Dette er utgaven med bakhjulstrekk, og med det 107,8 kWh store batteriet skal bilen ha inntil 780 kilometers rekkevidde, ifølge WLTP-syklusen (kombinert kjøring). 

Versjonen med firehjulstrekk (EQS 580 4Matic) vil koste fra 1.162.000 kroner. Nå er også WLTP-rekkevidden på denne modellen kjent – opptil 668 kilometer ved kombinert kjøring.

Her er flere tekniske spesifikasjoner om de to modellene som kommer for salg først: 

 

EQS 450+

EQS 580 4MATIC

Hjuldrift  Bakhjulstrekk Firehjulstrek  
Elektrisk motor Permanent synkron motor (PSM) Permanent synkron motor (PSM)
Effekt (hk) 333 524  
Dreiemoment (Nm) 568 855  
Akselerasjon (sekunder, 0-100 km/h) 6,2 4,3  
Toppfart (km/t) 210 210  
Batterikapasitet (kWh) 107,8 107,8  
Maksimal regenereringskapasitet (kW) 186 290  
Ombordlader (kW, standard/tilleggsutstyr) 11/22 11/22  
Maks effekt ved hurtiglader (kW) 200 200  
Blandet forbruk (WLTP, kWh/100 km) 15,6-19,8 18,4-21,2  
Pris fra (kroner, ekskludert levering) 935.000 1.162.000  
Bagasjeromsvolum med baksetene oppe (liter) 610 610
Vekt (kilo) 2480 2585
Lengde/bredde/høyde (mm) 5216/1926/1512 5216/1926/1512
Akselavstand (meter) 3,2 3,2

Luftfjæring, 360 graders kamera og smarte lykter

Importøren mener at bilene kommer som med et høyt nivå av standardutstyr, med blant annet luftfjæring, frontlykter som skal lyse opp veien uten å blende motgående trafikk, kjøreassistentpakke, 360 graders kamera og elektriske seter med minnefunksjon. Dette er utstyr som normalt tilhører pakka som kalles Advances Plus, men som følger med som standard i norgesbilene. 

Kjøperne får også ett års gratis, ubegrenset hurtiglading på Ionity via Mercedes Me Charge-appen. 

MBUX Hyperscreen infotainmentløsningen kommer som standard på utgaven med firehjulsdrift. <i>Foto:  photo by Deniz Calagan</i>
MBUX Hyperscreen infotainmentløsningen kommer som standard på utgaven med firehjulsdrift. Foto:  photo by Deniz Calagan

Skal du ha panoramasoltak, head-up display, oppgradert lydanlegg og setetrekk i skinn, må du betale ekstra for Premium- eller Premium Plus-tilleggspakkene. Vi vet ikke ennå hvor mye ekstra det er snakk om, men forestiller oss at man fort kommer over millionen dersom man i tillegg skal ha vinterhjul. 

Mercedes-Benz EQS blir altså en lang og stor sedan som blant annet skal konkurrere med Tesla Model S og Porsche Taycan Cross Turismo. Førstnevnte har kommet i ny versjon som skal leveres til norske kunder neste år.

Nysgjerrig på mer informasjon om bilen? Vi har tidligere vært med på en virtuell kjøretur med bilen, hvor eksperter fra MB blant annet snakker om det dominerende MBUX Hyperscreen-infotainmentsystemet, som man får standard på firehjulstrekk-utgaven av bilen. 

Oslo ligger fortsatt på topp med høyeste bompengebelastning, over 6 000 kroner årlig i gjennomsnitt for bilistene.
Les også

2023: Elbiler hadde nesten dobbelt så mange bompasseringer som fossilbiler

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.