De fleste elbileiere lader bilen hjemme, og de gjør det om ettermiddagen når resten av strømforbruket er på topp. Bildet viser en toveis Chademo-lader for hjemmebruk.
De fleste elbileiere lader bilen hjemme, og de gjør det om ettermiddagen når resten av strømforbruket er på topp. Bildet viser en toveis Chademo-lader for hjemmebruk. (Foto: OVO Energy)

Elbillading belaster strømnettet

Smart elbil-lading kan spare samfunnet for 11 milliarder

En helelektrisk bilpark kan enten gi store kostnader til ny nettutbygging - eller nesten ingenting. Nøkkelen er smart hjemmelading.

Hva skjer hvis alle biler i Norge blir elektriske, og alle vil lade samtidig? Det kan bli svært kostbart, ifølge en ny rapport fra NVE.

– Da snakker vi om 11 milliarder i nettinvesteringer. Og det er bare personbilene. I tillegg skal ferger, busser, tungtransport og andre kjøretøy også bli elektriske, så dette er bare ett eksempel på utfordringene som ligger foran oss, sier NVE-direktør Kjetil Lund til Teknisk Ukeblad.

Vil at smarte ladere skal flytte forbruk til natta

Det er DNV-GL og Pöyri som har modellert ulike fremtidsscenarier på oppdrag fra NVE.

Men: Beregningene viser også at de enorme investeringene kan unngås fullstendig.

– Hvis man sprer ladingen utover hele døgnet, til tider når det er ledig kapasitet i nettet, kan man løse dette uten ekstra nettinvesteringer. Alle elbiler som selges i dag har teknologi for smart lading. Så det handler om å ta i bruk smartheten, sier Lund.

Dette gjøres med smarte ladere som selv styrer ladingen til timer med lavere strømpris og mer kapasitet i nettet.

Men NVE jobber også med et ris bak speilet: Effekttariffer. Altså at det skal bli dyrere å bruke strøm på tider hvor belastningen på strømnettet er høy.

I dag er betaler du samme nettleie, uansett når på døgnet du bruker strøm, for eksempel til elbillading. NVE ønsker å innføre effekttariffer for å flytte mer av forbruket vekk fra forbrukstoppene om morgenen og ettermiddagen. Illustrasjon: NVE

Ulik belastning - betaler det samme

Ove Flataker, direktør for reguleringsmyndigheten i NVE, har brukt nettopp elbiler som eksempel på hvorfor han mener effekttariffer vil være mer rettferdig:

– Det gis ingen signaler til husholdningene om å utnytte dagens nett effektivt. Disse to ladeprofilene betaler akkurat det samme i nettleie, men har helt forskjellig virkning på utnyttelsen av nettet. Det er et tankekors, sa Flataker på Energi Norges Vinterkonferanse i mars. 

Han la til at de nye AMS-målerne for første gang gjør det mulig å gi incentiver til å spre forbruket, og la til at «det er viktig at vi klarer å kapitalisere på de 10 milliardene som er lagt ned i AMS».

NVE utredet effekttariffer også i 2017, men på grunn av stor uenighet om modellen som ble skissert, vil det komme en ny høring om dette til høsten. 

– Det er dette effekttariffer handler om. Å gi incentiv til å bruke nettet på en effektiv måte. Det ble en del oppmerksomhet sist det var ute på høring, men de fleste er enige i at vi må prise effekt, det ligger fast, sier NVE-direktør Kjetil Lund.

– Økt nettleie og store naturinngrep

I dag har Norge cirka 240.000 elbiler, og første kvartal i år utgjorde elbiler over 45 prosent av nybilsalget i Norge.

– Merker man problemer i nettet allerede?

– Meg bekjent har det gått fint til nå. Men det vil ikke fortsette å gå fint hvis hele bilparken skal fortsette å lade samtidig. Å bygge nett er dyrt for samfunnet, og det vil bety økt nettleie for folk og store naturinngrep, sier Lund.

– Vil det ikke være en viss skepsis mot å lade om natta?

– Kraftsystemet vårt går også om natta, og teknologien blir stadig bedre og tryggere. Så jeg tror dette vil løse seg på en god måte, sier Lund.

Les også

Kommentarer (44)

Kommentarer (44)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå