IT

Sliter med formatene

STANDARD: Analytiker Douglas McWilliams (t.h.) mener at Tandberg og produktdirektør Odd Johnny Winge har et problem med at videokonferanser fungerer dårlig på tvers av leverandører. De deltok i et europeisk videomøte fra London.
STANDARD: Analytiker Douglas McWilliams (t.h.) mener at Tandberg og produktdirektør Odd Johnny Winge har et problem med at videokonferanser fungerer dårlig på tvers av leverandører. De deltok i et europeisk videomøte fra London. Bilde: Espen Zachariassen
Espen Zachariassen
16. sep. 2010 - 07:27

Nordmenn er best i Skandinavia på bruk av elektronisk kommunikasjon, men utbredelsen av videokonferanse er fremdeles liten.

Som privatpersoner er vi frempå med å prøve ut nye løsninger, mens bedriftene er mer tilbakeholdne med de nyeste kommunikasjonsmetodene.



E-post ruler

Her er det fremdeles e-post og tekstmeldinger som er favorittverktøyene.

Det viser en spørreundersøkelse som analyseselskapet Ipsos Mori har gjennomført for Cisco Tandberg blant 6000 personer i 12 land.

I de skandinaviske landene er e-post den mest brukte elektroniske kommunikasjonskanalen i jobbsammenheng, med tradisjonelle møter på andreplass.



1 av 10

De norske deltakerne i undersøkelsen rangerer videokonferanser høyest av de skandinaviske landene.

Men bare drøyt ti prosent av dem oppgir å bruke videokonferanse som et alternativ til å reise på et møte.

Denne kanalen er langt mer utbredt i større land, i hovedsak Kina og Russland.



Mislykket teknologi

Én årsak til dette er mindre vellykkede løsninger da videokonferanse kom på markedet.

Det kom frem på et europeisk møte i regi av Tandberg onsdag.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre

- Mange har dårlige erfaringer fra den spede begynnelsen midt på 90-tallet. Den gang var ikke teknologien moden og forbindelsen ustabil, sier administrerende direktør Douglas McWilliams i det britiske analyseselskapet Centre for Economics and Business Research.



Samlet på nettet

Han deltok - ikke overraskende - via videokonferanse fra London.

Vertskap var Tandberg, som hadde samlet egne nøkkelpersoner og storkunder i Oslo, København, Stockholm og London.

Her fikk man demonstrert hvordan denne leverandørens utstyr fungerte uten avbrudd, med gode bilder og god lyd, i to sammenhengende timer.



Ustabilt

- Men problemene oppstår straks du prøver å koble deg opp utenfor egen virksomhet, sier McWilliams. Da er det straks mer plunder og heft med å få til en stabil forbindelse, noe Tandbergs produktdirektør Odd Johnny Winge ikke legger skjul på.

- Ulike standarder hos ulike leverandører skaper problemer. Dette har vi ennå ikke klart å løse, medgir han.



Hodepine

Dette er en hodepine for Statoil, som har investert store millionbeløp i samhandlingsløsninger. Selskapet har installert et stort antall videokonferanserom ved selskapets kontorer i 40 land.

Per Einar Weiseth, leder for informasjonsstyring og samarbeid, Statoil.
Dette er en hodepine for Statoil, som har investert store millionbeløp i samhandlingsløsninger. Selskapet har installert et stort antall videokonferanserom ved selskapets kontorer i 40 land. USTABILT: Statoils leder for informasjonsstyring Per Einar Weiseth sliter med at selskapets videkonferanseutstyr fungerer ustabilt opp mot utstyr fra andre leverandører. Espen Zachariassen

- Vi har redusert jobbreisene med 25 prosent, og videokonferanser er blitt en vanlig møteform, sier Statoils leder for informasjonsstyring og samarbeid, Per Einar Weiseth.

Neste skritt er å kunne møte kunder og leverandører på denne måten, men det lar seg ikke gjøre på en smidig måte så lenge partene ikke bruker samme utstyrsleverandør.



Mer makt

Winge regner med at standardiseringsspørsmålet vil løse seg, men at det i hovedsak vil skje ved at de dominerende aktørene får mer kontroll over markedet.

Ciscos oppkjøp av Tandberg og Microsofts partnerskap med Polycom er ferske eksempler på en slik utvikling.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.