T2

Slik vil Microsoft hamle opp med Apple

21 nye Microsoft-butikker etter samme mal som Apple Store.

Jan M. Moberg
7. mai 2012 - 18:44

Microsoft har vært relativt stille rundt etableringen av sine butikker.

De hittil 21 etablerte og annonserte butikkene levner liten tvil om hva som er målet: å ta opp kampen med Apples supersuksessfulle butikkjede.

Få egne produkter

Så langt har det gått, at butikkene er mistenkelig likt innredet.

I motsetning til Apple, har imidlertid Microsoft lite egen hardware å stille ut i sin butikk. Der Apple kan skilte med Mac, iPod, iPhone, iPad og annet utstyr med eget merkenavn, må Microsoft ty til produkter fra partnere. Både Samsung, Sony, Dell, HP, Nokia, Acer og Asus var å finne på utstillingsbordene i butikken Teknisk Ukeblad besøkte i Houston i Texas.

Det meste fremtredende egne produktet er Xbox – og selvsagt selskapets egne programvare.

1200004734.jpg 

Krevende kamp

Det er likevel ingen tvil om at butikken er merkevarebyggende for Microsoft. Ei heller legger betjeningen skjul på at Apple er konkurrenten.

- Vi forsøker å holde tritt med Apple. I løpet av bare to år har vi 18 butikker opereative, forteller vår ekspeditør.

I tillegg er to nye butikker under planlegging. Microsoft annonserte i fjor at minst 75 butikker skal åpnes i løpet av tre år. Av de 21 første befinner alle seg i USA.

Det er en krevende kamp Microsoft har lagt ut på. For eksempel har Apples butikk på 5th Avenue på Manhattan i New York – mellom Park Plaza Hotel og lekebutikken FAO Schwartz – rukket å bli et av Big Apples største turistmål.

Apple hadde i januar i år 363 butikker worldwide, deriblant 16 i New York. Apple er godt representert i Europa, men har ingen butikker i Norden.

1200004735.jpg 

Les også:

IKEA lanserer TV 

Nike+ FuelBand til Norge i høst

Venter seksdoblet salg av nettbrett 

– Google kunne vært norsk 

TEST: Nye Apple TV 

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.