BILPRODUKSJON

Slik stoppet Geely koronaviruset

Volvos eier har hatt normal produksjon i hele mars.

Alle må passere et varmekamera på vei inn i fabrikken.
Alle må passere et varmekamera på vei inn i fabrikken. Foto: Geely
Marius ValleMarius ValleJournalist
20. mars 2020 - 19:00

Koronasituasjonen er tilsynelatende i ferd med å roe seg ned i Kina. Der har Volvos eier Geely fått kontroll på koronasmitten i sine fabrikker, og melder at de ikke har hatt ett eneste tilfelle av sykdom.

Alle Geelys fabrikker i Kina har vært i normal drift siden 1. mars, ifølge Geely.

Da koronaviruset begynte å spre seg i januar, satte Geely ned en arbeidsgruppe for å sørge for at konsernets ansatte ikke spredte smitte etter at de ansatte var tilbake på jobb etter ferie i forbindelse med den kinesiske nyttårsfeiringen.

Arbeidsgruppen bestemte at ferien skulle forlenges, slik at de ansatte kom tilbake 10. februar i stedet for 26. januar som planlagt. De ansatte ble tilbakekalt til jobb i puljer frem til 1. mars.

- Vi var noe skeptiske til tipsene fra konkurrenten til Killingmo Freseservice, fortalte seniorrådgiver Leif Holst-Larsen (tv.) i krimenheten i Statens vegvesen. Tirsdag la han fram noe av det etterforskningen har kommet fram til. T.h. aktor Sigbjørn Arneberg.
Les også

Killingmo-saken: – 571 arbeidsdager på over 16 timer

Strenge tiltak

Et kriseteam utviklet strenge protokoller. Dette innebar at alle forretningsreiser fra og besøk til selskapets hovedkvarter ble avlyst.

For de ansatte ble det satt i gang en rekke tiltak, som fremdeles opprettholdes.

I heisene er det innført begrensninger på antall passasjerer, og det er gjort tiltak for å hindre smitte via knappene. <i>Foto: Geely</i>
I heisene er det innført begrensninger på antall passasjerer, og det er gjort tiltak for å hindre smitte via knappene. Foto: Geely

Alle ansatte i hovedkvarteret må passere et varmekamera før de kan komme inn. De som viser tegn til feber isoleres umiddelbart, og får tilsyn av en medisinsk gruppe.

De ansatte som kjører til jobb må også gjennom en temperatursjekk. Undersiden av bilene steriliseres før de får kjøre inn på hovedkvarterets område. I løpet av dagen vil vakter sterilisere alle bilenes dørhåndtak.

Alle hovedinnganger er utstyrt med hånddesinfeksjonsmiddel. I heisene er det satt ut håndrens og servietter slik at smitte ikke skal overføres når man trykker på knappene. Antall mennesker tillatt i heisene er også kraftig begrenset.

Ansiktsmasker og jevnlig febersjekk

Når de ansatte først har kommet seg inn, sørger Geely for at alle får nye ansiktsmasker hver åttende time.

I løpet av dagen blir alle ansattes temperatur målt to ganger. I tillegg avholdes ingen store møter. Videokonferanser erstatter i så stor grad som mulig fysiske møter ved hovedkvarteret.

Alle ansatte har fått beskjed om å holde seg minst en meter fra hverandre i køer.

Alle som kommer kjørende til jobb må gjennom temperatursjekk. Bilene desinfiseres i løpet av dagen. <i>Foto: Geely</i>
Alle som kommer kjørende til jobb må gjennom temperatursjekk. Bilene desinfiseres i løpet av dagen. Foto: Geely

De samme tiltakene er innført i alle Geelys fabrikker i Kina, skriver de. Her jobber til sammen over 60.000 mennesker. Selskapet hevder at tiltakene har gjort det mulig å returnere til normal produksjonstakt, og det har ikke vært et eneste tilfelle av koronavirus etter at tiltakene har blitt innført, skriver de.

Situasjonen er en annen for Europas bilfabrikker, som i stor grad har stoppet opp. Denne uken meldte Volvo at deres fabrikker i Sverige og Belgia stanses. I Sverige skal ikke produksjonen tas opp igjen før tidligst 14. april.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Hvorvidt Geely tenker å innføre de samme smitteverntiltakene når Volvo-fabrikkene gjenåpnes, er uvisst.

Normal produksjon betyr lang ifra normal aktivitet. Bilsalget i Kina gikk ned 92 prosent i første halvdel av februar, skriver BBC.

Kundene har rømt fra bilforhandlerne, noe som har ført til at bilprodusentene i større grad forsøker å selge biler over internett. Geely er blant produsentene som har satset mer på dette. De tilbyr også hjemlevering av biler for prøvekjøring, slik at folk slipper å oppsøke forhandlere.

Avviket mellom CO2-utslipp fra måling ved typegodkjenning av kjøretøy og faktisk utslipp ble lavere da målemetoden WLTP ble innført og erstattet NEDC. Over fem år økte imidlertid også WLTP-avviket.
Les også

Rapport: Nye utslippstall stemmer stadig dårligere med virkeligheten

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.