INDUSTRI

Slik skal kollisjoner mellom droner og fly unngås

Skal levere pakker på døra via eget luftrom for droner.

Amazon PrimeAir pakkelevering med droner. Foto: Amazon.
Amazon PrimeAir pakkelevering med droner. Foto: Amazon. Bilde: Foto: Amazon
Marius ValleMarius ValleJournalist
29. juli 2015 - 19:00

Noe av det kjedeligste med å handle i nettbutikker er ventetiden. Det kan snart bli historie.

Amazons autonome leveransedroner, et konsept de presenterte i 2013, skal kunne levere varer på døren så lite som en halvtime fra du bestilte.

Konseptet, kalt Prime Air fikk seg et skudd for baugen tidligere i år, da den amerikanske luftfartsadministrasjonen FAA blant annet foreslo å forby droneflukt utenfor operatørens synslinje.

Det er naturlig nok ingen dum idé, ettersom konflikter mellom droner og bemannede luftfartøy potensielt kan være svært alvorlig.

Strenge regler kan imidlertid også stå i veien for å utvikle nye forretningsområder basert på manuell eller autonom dronebruk.

Det er i dag i praksis ulovlig å fly kommersielle droner i USA. Det vil videre ta minst to år før de strenge retningslinjene settes ut i livet, skriver The Guardian.

Les også: Elon Musk og Stephen Hawking vil forby «drapsroboter»

Felles dronetrafikk-kontroll

Amazon har uttrykt misnøye mot forslaget, og har blant annet ment at flygninger utenfor synslinje ikke utgjør noen sikkerhetsrisiko.

Nå har Amazon kommet med et konkret forslag til hvordan sikkerheten skal ivaretas ved ubemannede droneflyvninger. Amazons visepresident for Prime Air, Gur Kimchi, sier til Bloomberg at de har utviklet et konsept som dirigerer dronetrafikk i amerikansk luftrom.

De foreslår en «dronesone» mellom 200 og 400 fot (61 og 122 meter) over bakken som kommersielle droner skal operere i. I tillegg til dette en buffer på 100 fot i høyden, for å holde dronene på sikker avstand fra annen flyaktivitet. Hobbydroner kan fly under dronesonen.

En NASA-ledet gruppe jobber allerede for å skape et flygekontrollsystem for droner, kalt Unmanned Aerial System Traffic Management. Amazon er et av flere selskaper som jobber med NASA-gruppen.

Les også: Snart kan missiler 3D-printes

Må rapportere posisjon

Amazon foreslår at alle droner i dronesonen skal levere en flygeplan, og at alle dronene kontinuerlig må rapportere sin posisjon til et sentralt system. Dette systemet må være tilgjengelig for alle kommersielle droneoperatører, slik at alle til enhver tid vet hvor det er trafikk, og dermed unngå ulykker. I tillegg må det utvikles en database med oversikt over alle hindringer, som kraftlinjer og bygninger.

I tilfeller der luftfartøy er nødt til ferdes i dronesonen, skal dronene automatisk vike for disse, forklarer Kimchi til Bloomberg.

Dronene må i Amazons forslag også være i stand til å kommunisere med hverandre, slik at de kan unngå kollisjoner.

Droner som skal fly over lange avstander må være utstyrt med sensorer som kan oppdage uventede hindringer, som for eksempel fugler. De vil også være nødt til å ha en kontinuerlig internettilkobling, slik at operatøren til enhver tid vet hvor de er.

Amazon tror ikke det vil være nødvendig med en egen lufttrafikk-kontroll for droner, så lenge data om alle flyvninger er tilgjengelig for alle operatører i et sentralt datasystem.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Les også: Nå skal også norske soldater utrustes med knøttsmå droner

Skal styre unna annen trafikk

Amazons forslag tar høyde for manuell flyvning i dronesonen også, ved at dronene blant annet utstyres med mulighet for å kommunisere med annen dronetrafikk, slik at de ikke kommer i konflikt.

Det er stor interesse for kommersiell dronedrift i USA. I tillegg til Amazon jobber blant annet Google med sitt Project Wings. Det er tenkt at droner kan brukes til for eksempel inspeksjoner og landmålinger, uten at operatører trenger å være tilstede.

Til Canada i protest

Amazon fikk i mars tillatelse til å testfly sine droner, men da med strenge begrensninger. De kunne fly ved inntil 400 fot, kun i dagslys, og i synslinje fra operatøren. I tillegg måtte operatøren ha pilotsertifikat og medisinsk godkjenning.

Som følge av strengt regelverk tester Amazon sine droner i Canada i stedet. I mars hadde det amerikanske luftfartstilsynet mottatt mer enn 750 søknader fra amerikanske bedrifter om å få teste droner utendørs, skriver The Guardian. Bare 48 av søknadene var da innvilget.

Det kanadiske luftfartstilsynet utstedet i fjor alene 1672 kommersielle dronesertifikater.

Les også: Amerikanske soldater kan snart ta seg frem på svevesykler

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.