BRUER

Skremmende skader: Endelig skal denne brua byttes ut med en ny

Brukarene på Vuolmmašjohka bru på E6 mellom Olderfjorden og Lakselv i Porsanger kommune er i en så dårlig stand at de tilsynelatende kan rase sammen. Slik har de stått i flere år, men endelig er det ny bru på gang!

Det er rapportert om bevegelse i landkar når tyngre kjøretøy kjører over brua, noe som bidrar til sprekkeutvidelsen, skriver Statens vegvesen i reguleringsplanen.
Det er rapportert om bevegelse i landkar når tyngre kjøretøy kjører over brua, noe som bidrar til sprekkeutvidelsen, skriver Statens vegvesen i reguleringsplanen. Foto: Frank Josefsen
10. okt. 2022 - 09:29

Bildene fra E6-brua i Finnmark taler sitt tydelige språk. Her kjører det daglig trailere på opptil 50 tonn, på ei bru som tilsynelatende kan gå i oppløsning når som helst.

Men endelig er det lysing i sikte. Statens vegvesen lyser nå ut oppdraget på E6, mellom Olderfjord og Lakselv, på Veines i Porsanger kommune. 2,2 kilometer av veien skal oppgraderes til stamvegstandard nasjonal hovedveg H3, 8,5 meter vegbredde.

Og brua skal erstattes med en ny stålbjelkebru på tre spenn, med total lengde 86 meter.

Det er rapportert om bevegelse i landkar når tyngre kjøretøy kjører over brua, noe som bidrar til sprekkeutvidelsen, skriver Statens vegvesen i reguleringsplanen. <i>Foto:  Frank Josefsen</i>
Det er rapportert om bevegelse i landkar når tyngre kjøretøy kjører over brua, noe som bidrar til sprekkeutvidelsen, skriver Statens vegvesen i reguleringsplanen. Foto:  Frank Josefsen

Bevegelser og sprekkdannelser

Dagens bru fra 1952, en 6,5 meter lang stålbjelkebru med store sprekker i begge landkar som reduserer bruas bæreevne. Sprekkene vil utvide seg ved frostsprengning, skrev Statens vegvesen i reguleringsplanen da den ble utarbeidet i 2016.

Dagens korte bru skal erstattes med en lengre bru hvor også veien legges om på en strekning på to kilometer. <i>Foto:  Frank Josefsen</i>
Dagens korte bru skal erstattes med en lengre bru hvor også veien legges om på en strekning på to kilometer. Foto:  Frank Josefsen

Da var det også registrert undergraving på landkarene, noe som igjen har betydning for bruas kapasitet.

– Disse skadene vil utvikles mer og mer over tid. Det er rapportert om bevegelse i landkar når tyngre kjøretøy kjører over brua, noe som bidrar til sprekkeutvidelsen, skriver Statens vegvesen i reguleringsplanen.

Erosjonen under landkarene vil også fortsette så lenge det er rennende vann under brua. I tillegg til skadene på brua er også dagens veglinje dårlig og bør endres, påpekes det.

Skremmende sprekker på brukarene på Vuolmmašjohka bru. <i>Foto:  Frank Josefsen</i>
Skremmende sprekker på brukarene på Vuolmmašjohka bru. Foto:  Frank Josefsen

Måtte omprosjekteres

Prosjektleder Knut Hågensen i Statens vegvesen fortalte i sommer til Våre Veger at de nå endelig er klar for å sende prosjektet ut på konkurranse i markedet.

– Dersom anbudsprosessen går som planlagt forventer vi oppstart på prosjektet i løpet av høsten. Opprinnelig plan var at vi skulle vært i gang i fjor, men vi oppdaget feil i detaljprosjekteringen. Det var ikke samsvar mellom høyden på brua og høyden på veien, så derfor måtte vi prosjektere på nytt, forteller han.

Prosjektet er beregnet å koste rundt 135 millioner kroner, og byggetiden er satt til rundt ett år, opplyser Knut Hågensen til Våre Veger.

Statens vegvesen har satt anbudsfrist på oppdraget til 28. november.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.