OLJE OG GASS

Skipselektro stadig viktigere

UT MED STÅL: Inn med elektro. Den gamle platehallen er blitt gjort om til montasje- og testhall for skipselektroutstyret ved Ulstein Verft.
UT MED STÅL: Inn med elektro. Den gamle platehallen er blitt gjort om til montasje- og testhall for skipselektroutstyret ved Ulstein Verft. Bilde: Anders J. Steensen
Anders J. Steensen
14. apr. 2010 - 08:15
Vis mer

Ulsteinvik/Ålesund: Det er nærmest slutt for bygging av skrog ved Ulstein Verft i Ulsteinvik. I den tidligere platehallen er kutting av stålplater erstattet med montasje av elektriske kabinetter.

Det er nærmest slutt for bygging av skrog ved Ulstein Verft i Ulsteinvik. I den tidligere platehallen er kutting av stålplater erstattet med montasje av elektriske kabinetter. SMARTERE: - Vi må finne metoder for at skipmannskapene kan arbeide smartere, sier Rune Volden. Anders J. Steensen

– Årsaken er at en stadig større andel av våre leveranser når vi bygger skip er alt innenfor elektrisk kraftforsyning, kontroll, automasjon og kommunikasjon. Dette er en stadig viktigere del av våre leveranser, forteller Rune Volden i Ulstein Power & Control.

Denne delen av Ulstein-gruppen opplever vekst. Årsaken er at når Ulstein Design & Solutions selger skipsdesign og konsepter til redere som plasserer byggekontraktene ved utenlandske verft, ligger maskinarrangement, kraftforsyning, automasjon og kommunikasjon som oftest innbakt i kontrakten. Noe som innebærer at Ulstein Power & Control leverer disse kritiske systemene.



Totalpakker

Primært leverer Ulstein Design & Solutions skip til offshoresektoren. Strengere krav til miljø har medført en betydelig endring i framdriftskonsepter de siste årene. En større variasjon av ulike framdriftsinstallsjoner innen dieselmekanisk, dieselektrisk eller hybrid er med på å optimalisere

Primært leverer Ulstein Design & Solutions skip til offshoresektoren. Strengere krav til miljø har medført en betydelig endring i framdriftskonsepter de siste årene. En større variasjon av ulike framdriftsinstallsjoner innen dieselmekanisk, dieselektrisk eller hybrid er med på å optimalisereHYBRID: MS Olympic Zeus går normalt diesel-elektrisk, men kan koble inn propellene med drift direkte på aksel ved ankerhåndtering. Ulstein
driftsoperasjoner og miljøkrav. Disse skipene er også utstyrt med dynamisk posisjonering for nøyaktig navigasjon og manøvrering, utstyr som medfører krav til styring og kontroll med alt det elektriske utstyret om bord.

Rundt 115 personer arbeider i Ulstein Power & Control, tidligere Ulstein Elektro. Aktiviteten er spredt på to lokasjoner, Ulsteinvik og i Ålesund med henholdsvis 85 og 30 personer. Tavlebygging og testing av denne typen utstyr blir gjort i Ulsteinvik, mens automasjonssystemer settes sammen og testes i Ålesund. Nærmere 50 personer arbeider også i et separat produksjonsselskap i Ningbo i Kina.

Produktspekteret er omfattende og spenner fra egenutvikling og design av produkter og systemer til salg og produksjon av hovedtavler, motorkontrollsentre, styring av kraftfordeling, frekvensomformere samt systemintegrasjon og kontroll, automasjon og internkommunikasjon inklusive underholdningssystemer (TV, radio, video etc).

SPARER CO2: MS Olympic Zeus har en hybridløsning for framdrift som sparer drivstoff og halverer CO2-utslippene. Tony Hall/Ulstein

Redusert forbruk og utslipp

Sammen med rederen har Ulstein Group nylig utviklet systemer for full dieselektrisk hybriddrift, direkte drift på aksel + elektrisk drift av propell, for ankerhåndteringsfartøyer. Dette er blant annet installert på det kombinerte ankerhåndteringsfartøyet og offshore konstruksjonsskipet MS Olympic Zeus. Hybridløsningen reduserer drivstofforbruket og CO 2-utslippet med opp til 50 prosent sammenlignet med tradisjonell drift av ankerhåndterere.

– Med dette systemet kan skipet optimalisere bruken av maskinkraft og kun bruke den kraften det er behov for. Full kraft er det svært sjelden det er behov for, kun under enkelte deler av ankerhåndteringsoperasjoner eller slep. Derfor kan de største hovedmaskinene være ute av drift i lange perioder. Mesteparten av tiden ligger fartøyet på venting eller går på lav belastning, forteller Volden.



Nye bruløsninger

Elektroinstallasjonene om bord på skip må sees i en helhet. – Derfor har vi tett dialog med de som opererer skipene, særlig på brua hvor de fleste avgjørelser tas. Vi samarbeider også med høgskole- og universitetsmiljøer. Til sammen 14 studenter fra NTNU har vært her for å bidra til å finne gode løsninger. I tillegg har vi flere diplomstudenter fra Arkitektur- og designshøgskolen i Oslo som arbeider med broløsninger. Vi har tro på at nye broløsninger kan bidra til å redusere feil på grunn av menneskelig svikt, sier Rune Volden.

– Det er begrenset hvor mye informasjon folk klarer å behandle samtidig. Derfor mener vi det er nyttig å se på dette med nye øyne. Vi må være åpne for akademiske miljøer som også kan gi gode impulser for å utvikle oss videre på ny teknologi og nye metoder, for å tilfredsstille sluttbrukerens behov.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
Sagt opp ulovlig i verneperioden
Sagt opp ulovlig i verneperioden

TEST: Kristian Myklebust tester ut kommunikasjonsenheten til et skip. Den inneholder både TV, radio, internett, VHS, video og spill for å dekke behov både i arbeid og fritid, Anders J. Steensen

Simulator

Ulstein Group jobber med å inkludere en simulator som kan brukes til trening av folk i den daglige arbeidssituasjonen.

– Vi arbeider tett med Offshore Silmulator Centre i Ålesund for å kunne utvikle godkjente tester. For å sikre at dette blir best mulig, samarbeider vi med Det Norske Veritas og Marine Cybernetics i Trondheim som kvalitetssikrer programvaren, forteller Volden.

– Alt vi gjør inngår i en systemarkitektur. Det forenkler vårt arbeid med de forskjellige fartøytypene vi har og gjør det enklere å gå fra prosjekt til produkt. sier han.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.