En miniversjon av et RSW-anlegg (refridgerated sea water-anlegg) har blitt testet på verksted og skal nå plasseres om bord i fiskebåten Bjørkåsbuen, som er 11 meter lang. Kjøleanlegget er vanlig på større fartøy, men på mindre fartøy er utblødningstanker med vann og is en mer brukt metode.
Poenget med kjøleanlegget er at fisken skal kunne kjøles ned mer kontrollert og raskere rett etter at den er tatt om bord.
– Klokka går fra fisken avlives. Temperaturen bestemmer hvor fort klokka går. Jo lavere temperatur, jo senere går klokka. For eksempel kan holdbarheten være opp mot 18 døgn om fisken lagres ved -1 til 0 grader, mens ved 6 grader reduseres holdbarheten til bare opp mot syv døgn, sier Roy Martin Martinsen, kvalitetsleder ved Lerøy Norway Seafoods, i en pressemelding.
Prosjektet er et samarbeid mellom Lerøy, PTG Kuldeteknisk og rederiet Skovnesfisk, og det er finansiert med knappe seks millioner kroner gjennom Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfinansiering (FHF).

Tar mindre plass
Ifølge FHF er det stor prisforskjell på fisk med god og dårlig kvalitet. På en ordinær produksjonsdag kan forskjellen på god og dårlig hyse utgjøre 170.000 kroner for industrien.
Kjøleanlegget skal også ta mindre av den begrensede plassen på dekk.
Yves Ladam, utviklingsleder i PTG Kuldeteknisk, sier til TU at den største utfordringen har vært å lage et anlegg som er billig nok til at små rederier kan bruke det.
– Utfordringen har vært å lage noe som er robust og billig nok. Vi måtte finne komponenter som er billigere enn dem som brukes på større båter, sier Ladam.
Mest aktuelt for nye båter
Et annet problem har vært å sikre strømforsyningen til anlegget.
– På testbåten måtte vi ha eget aggregat, for den var ikke designet med tanke på strømforsyning til et slikt anlegg. I framtiden tror jeg denne typen anlegg er aktuelt spesielt for nybygg. Da kan man planlegge med strømtilførsel fra hovedmotoren, sier Ladam.
Skal ta bakterietester
Etter installasjonen på Bjørkåsbuen skal systemet testes og finjusteres fram til våren 2022. Kjølingen skal dokumenteres under veis.
På landanlegget til Lerøy skal det tas bakterielle og sensoriske tester for å sjekke holdbarheten til fisken som har blitt nedkjølt i det nye anlegget, ifølge prosjektbeskrivelsen.