Dene ene kontrakten er inngått med Implenia Norge for leveranse av betongelementer til prosjektet E39 Lyngdal Øst-Lyngdal Vest.
Ølen Betong har også inngått kontrakt med Hæhre Entreprenør for leveranse av betongelementer til prosjekt E6 Kvithammar-Åsen.
Elementene skal produseres ved Ølen Betong sin spesialfabrikk for samferdselselement i Sveio, og sikrer en god aktivitet ved fabrikken i halvannet år framover.
Totalt utgjør kontraktene 260.000 kvadratmeter med betongelementer.
Dette tilsvarer cirka 14.000 elementer, 80.000 tonn og 2800 trailerlass. Samtlige elementer fraktes fra Sveio til mottakssted med båt, og deretter videre til tunnel med trailere.
Sikrer god aktivitet i usikre tider
Daglig leder Lars Norekvål og divisjonsleder Geir Arild Søndenå er veldig fornøyd med kontraktene og med det gode samarbeidet selskapet har hatt med Hæhre Entreprenør og Implenia Norge på en rekke prosjekter gjennom mange år.
– Vi er svært fornøyde med kontraktene vi har inngått med Hæhre og Implenia, og takker for tilliten de nok engang har vist oss, sier Norekvål.
– Kontraktene sikrer oss god aktivitet i usikre tider, og vi gleder oss til å komme i gang med leveransene samt utvide med flere ansatte i Sveio.
Spesialister på vann og frostsikring
Ølen Betong har gjennom over mange år spesialisert seg på leveranse av betongelementer til vann-, brann og frostsikring av samferdselstunneler.
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Derfor har norske bedrifter et unikt forsprang i India nå](https://images.gfx.no/1000x333/2846/2846314/image.png)
I Mølstrevåg i Sveio har bedriften Skandinavias største spesialiserte fabrikk for produksjon til dette segmentet. Anlegget ligger til egen dypvannskai, som muliggjør å være konkurransedyktig i hele landet.
Fram til i dag har Ølen Betong levert over tre millioner kvadratmeter med elementer til vei- og jernbanetunneler i Norge.
![De to hydrogenfergene til Torghatten Nord skal ha plass til 120 biler, 12 vogntog og 599 passasjerer. Fergene skal gå over den værharde Vestfjorden mellom Bodø og Lofoten, Værøy og Røst fra 1.oktober 2025, ifølge opprinnelig tidsplan. Myklebust Verft har dermed dårlig tid på byggingen.](https://images.gfx.no/130x87/2831/2831167/Torghatten_Vestfjorden.jpg)
Velger norsk verft til hydrogenferger