– Tunnelsystemet er helt avgjørende for trafikkavviklingen i Tromsø, og det vil merkes
godt når tunnelene stenges i anleggsperioden. Det er imidlertid helt nødvendig å få
rustet opp systemet, da det begynner å dra på årene. Trafikksikkerheten er det
viktigste momentet, sier Øyvind Strømseth, avdelingsleder i Troms og Finnmark
fylkeskommune.
Fylkeskommunen har engasjert Afry til å utvikle sikkerhetskonseptet i tunnelanlegget.
– Dette er sannsynligvis et av de mest utfordrende tunneloppdragene i Norge med
tanke på brann og sikkerhet. Vi må ha en helhetlig tilnærming, se hele tunnel- og
parkeringsanlegget under ett og vurdere hvilke tiltak som totalt sett vil gi tilstrekkelig sikkerhet for alle som ferdes der, sier Thomas Ekrem, avdelingsleder i Afry.
![Selve demonteringen kan fortsatt ikke automatiseres. Alle elbil-produsenter bygger batteripakkene på ulike måter, så hver gang Hydrovolt mottar et batteri de ikke har håndtert tidligere, lager de egne oppskrifter for demontering i sitt testsenter.](https://images.gfx.no/130x87/2844/2844265/20240629-TB-117%2520godkjent.jpg)
Norsk batteri-gjenvinning: : – Jeg tror vi er de første i verden
Strenge sikkerhetskrav
Bakgrunnen for rehabiliteringen er krav i tunnelsikkerhetsforskriften, der det
stilles strengere krav enn det som var gjeldende den gang tunnelene ble bygget for
20-35 år siden.
![Lyssetting er en del av sikkerhetstiltakene som planlegges når tunnelen skal oppgraderes.](https://images.gfx.no/290x/2717/2717291/Lys%2520som%2520sikkerhetstiltak_Kredit_Light%2520Bureau%2520(1).jpg)
I tillegg utgjør det komplekse systemet en stor utfordring, da regelverket er basert på tradisjonelle tunneler fra A til B, ikke nettverk med rundkjøringer og sammenkoblede løp, så her må det tenkes helhetlig. Et brann- og
sikkerhetskonsept vil bidra til dette.
– Det er oss bekjent ikke benyttet i tunnelsammenheng før, så dette er veldig
spennende arbeid. Når vi nå skal i gang ønsker vi også å få til et moderne anlegg som
ikke bare skal være trygt, men også oppleves trygt å ferdes i. På den måten vil vi også
redusere risikoen for uønskede hendelser og øke sikkerheten til trafikantene, sier
Strømseth.
Gjenskaper tunnelanlegget i en 3D-modell
![Avdelingsleder i Afry, Thomas Ekrem,](https://images.gfx.no/290x/2717/2717293/Thomas_Ekrem_kreditt_AFRY.jpg)
Det finnes per i dag få tegninger for hele anlegget, men det ble for et par år siden
utført skanning av tunnelene som blir underlag for oppdraget. AFRY har benyttet data fra skanningen til å etablere 3D-modeller av anlegget som nå brukes i
brannsimuleringer av utvalgte brannscenarioer, og senere til detaljprosjektering for de ulike fagene.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Slik kan offshore olje- og gassproduksjon kutte utslipp av klimagasser](https://images.gfx.no/1000x333/2786/2786151/tfmc_deep-purple-green-hydrogen-technology.jpg)
– Det er for eksempel et komplisert røykspredningsbilde, spesielt hvis det skulle oppstå en større brann i nærheten av noen av rundkjøringene hvor flere av tunnelarmene møtes. Teknologien vi benytter i kombinasjon med vår fagkompetanse gjør det mulig å
synliggjøre konsekvensene av ulike brannscenarioer og anbefale tiltak som gir
tilfredsstillende sikkerhetsnivå i tunnelanlegget, forteller Ekrem.
Detaljprosjekterer tiltakene
Som en del av oppdraget skal AFRY også detaljprosjektere de tiltakene som blir
nødvendige for å heve sikkerheten og da vil den samme 3D-modellen benyttes i
prosjekteringsarbeidet.
![Østre tunnelinnslag i en simulert modell.](https://images.gfx.no/290x/2717/2717294/Tromsotunneler%2520inngang_kredit_Light%2520Bureau.jpg)
Arbeid med selve sikkerhetskonseptet og tiltaksplaner for tunnelanlegget er nå i avslutningsfasen, og arbeid med detaljprosjektering fortsetter utover i 2022.
Afry vil være med å følge opp prosjektet til alt er ferdig bygget. I tillegg er Afrys
lysdesignavdeling Light Bureau engasjert for å utvikle et belysningskonsept for
tunnelanlegget.
Fylkeskommunen planlegger at utførende arbeider i tunnelanlegget skal startes medio 2023.
![Det er ikke bare-bare å drive vedlikehold av tog når vinteren fortsatt sitter i og strømtilgangen er halvert. Her fra Sundland togverksted.](https://images.gfx.no/130x87/2827/2827674/original.jpg)
Har for lite strøm: Reparasjon tar dobbelt så lang tid