Lang og bred: Shells konsept er et fartøy på 133,9 meters lengde og 28 meter bred. Ill.: Shell
Dekksplass: Shell vil ha plass til seks moduler på dekk for at skipet skal slippe å gå for mange turer ut og inn.
Giganten: Slik vil North Sea Giant se ut med det spesielle løftearrangementet for de store Åsgard-modlulene.

ORMEN LANGE PILOT

Shell designer drømmeskipet

Ormen Lange IMR-fartøy

Lengde: 133,9 meter

Bredde: 28 meter

Dekksplass: For 6 moduler (12x6x12 m)

Moonpool: 14 x 7,5 meter

Bølger: Maks 4,5 m Hs

Kraner: 150 og 250 tonn (tårn), bølgekompe­nsert

Helidekk: Opp til SK 61 (30 passasjerer)

Transitthastighet: 12 knop

Operasjonstid: 60 døgn

 

Shell har ikke tatt en endelig beslutning om gasskompresjonen skal skje med en undervannsløsning eller ved hjelp av en strekkstagplattform.

Likevel har de gjort grundige studier for å se om det er aktuelle skip tilgjengelig for instal­lasjon, vedlikehold og reparasjon. Det var det ikke.

Forsøkene med Ormen Lange Pilot, som har gjennomgått tester, neddykket i et basseng på Nyhamna, peker i retning av subsea gasskompresjon.

Shell har kommet fram til at en slik løsning vil kreve et helt nytt fartøy med større dekks­areal og større moonpool (åpen brønn i skipet) til å sette ut og etter hvert løfte opp moduler for service.

Les også: Forsinket kraftlinje truer Nyhamna-utvidelsen

Studert eksisterende skip

Flere eksisterende konstruksjons- og IMR-skip og deres kapasiteter ble grundig studert, deriblant Skandi Achiever, Island Constructor og Viking Poseidon. Med utgangspunkt i IMR-fartøyet Seven Atlantic, har Shell designet sitt «drømmeskip».

– Det er slett ikke sikkert det blir kontrahert et slikt skip, men vi har i hvert fall sett på hva vi trenger, sier Mathias Owe, prosjektleder for Ormen Lange Subsea Compression i Norske Shell.

Han peker på tre muligheter:

  • Spørre innen eksisterende rammeavtale om noen rederier vil bygge/tilpasse et skip og leie ut på dagrate i minimum x døgn/år (Shell har rammeavtale med Subsea 7).
  • Bygge nytt «drømmefartøy» selv.
  • Samarbeid med Statoil og Åsgard-prosjektet – som også trenger større IMR-fartøy.

– Det er begrenset hvor mye arbeid det finnes til så store og spesialiserte fartøy. Statoil Åsgard og vi opererer på ulike dyp, de på cirka 350 meter og vi på cirka 900 meter. Vi har et godt samarbeid med Statoil Åsgard og håper at vi sammen kan få til en god løsning for begge prosjektene, sier Owe.

Statoil er positive. – Vi er åpne for muligheten om samarbeid. Det er ikke sikkert at fartøyets størrelse trenger å bli større enn det som finnes på markedet i dag. Moonpool-størrelse og løftekapasitet er viktigst sammen med sjøegenskapene, sier kommunikasjonssjef Elin Isaksen.

Les også: Årets ingeniørbragd er klar for havbunnen

Ingen hast

Norske Shell har imidlertid ikke så dårlig tid.

– Det er tidligst i 2020 vi har behov for skipet. Vi har god tid til å finne den beste løsningen, sier Owe til teknisk Ukeblad.

Technip skal installere modulene til Åsgard gasskompresjon neste år. De bygger om North Sea Giant for å takle oppgaven. Skipet får et tårn som løfter opp modulen fra dekk, svinger over kanten og senker forsiktig gjennom den farlige skvalpesonen og ned i havet.

Dette er ikke sett på som ideelt for framtidige operasjoner.

Dette er ikke sett på som ideelt for framtidige operasjoner. Konsept: Shell har tatt utgangspunkt i Subsea 7-fartøyet Seven Atlantic og strukket og utvidet for å kunne håndtere Ormen Lange-moduler. Fartøyet er tenkt 133,4 meter langt, 28 meter bredt, plass til seks moduler på dekk og moonpool som kan ta 12x6x12 meters moduler. Ill: Shell

Les også:

Dette er Årets skip

Her er tallene som viser at norske verft er billigere enn asiatiske  

Det finnes ikke store nok skip til framtidige subseautbygginger