Fremtidens hurtigbåter

Seks leverandører får kontrakt på å utvikle utslippsfrie hurtigbåter

Skal designe nullutslippsbåter med minst 30 prosent mindre energiforbruk enn dagens fartøy.

Eker Design har tenkt utenfor boksen. (Illustrasjon: Eker design)
Umoe Mandals design. (Illustrasjon: Umoe Mandal)
Transportutvikling var med også i forrige runde. (Illustrasjon: Transportutvikling)
LMG Marins konsept ligner det de presenterte i 2019. (Illustrasjon: LMG Marin)
SES-X satser på en elektrisk hurtigbåt (Illustrasjon: SES-X)
ESNA mener deres design er bevist energieffektivt. (Illustrasjon: ESNA)

Skal designe nullutslippsbåter med minst 30 prosent mindre energiforbruk enn dagens fartøy.

Konkurransen om å utvikle framtidens utslippsfrie hurtigbåter har vært et langt løp ledet av Trøndelag fylkeskommune. I utgangspunktet var målet å ha nullutslippsfartøyer klare for drift i 2022, men det viste seg å bli vanskelig innen rimelighetens grenser.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå