BYGG

Se klimainnovasjonene i Bloombergs europeiske hovedkvarter

London-kontoret regnes som verdens mest klimavennlige kontorbygg.

Bloombergs europeiske hovedkverter i London har flere uvanlige løsninger.
Bloombergs europeiske hovedkverter i London har flere uvanlige løsninger. Bilde: Foster + Partners
Heidi SævoldHeidi SævoldJournalist
18. nov. 2018 - 05:00

Det nye europeiske hovedkvarteret til Bloomberg-gruppen i London sentrum er bygget både med store klimaambisjoner og et romslig budsjett. TU Bygg har denne uken sett nærmere på løsningene i det som regnes som verdens mest miljøvennlige kontorbygg.

Bygget på 102.000 kvadratmeter åpnet i fjor, og er arbeidsplassen til 4 600 mennesker. Sammenliknet med et gjennomsnittlig kontorbygg skal det bruke 70 prosent mindre vann og 40 prosent mindre energi.

Vis mer

Gabriela Costa er senior bærekraftsrådgiver ved Swecos kontor i London, som blant annet har stått for de innovative løsningene som har gitt bygget en Breeam outstanding skår på 98,5.

– Michael Bloombergs visjon og ambisjon for bygget var å pushe grensene for hva som er mulig å gjøre innenfor bærekraftig design, forteller Costa.

På planleggingsstadiet arrangerte Sweco en intern konkurranse for å samle inn idéer fra de ansatte, og endte opp med rundt 40 forslag. Flere av disse ble realisert og viktige for Breeam-sertifiseringen, da de forventes å spare store energi- eller vannmengder ved drift av bygget. Vi har sett nærmere på noen av dem.

Naturlig ventilasjon med sensorteknologi og spesialdesignede paneler

Takpanelene. <i>Foto:  Sweco</i>
Takpanelene. Foto:  Sweco

Blant annet har de samarbeidet med arkitekten om å maksimere byggets vindusflater. Samtidig er vinkelen på bronseelementene på utsiden av bygget (se bilde) designet etter solens vinkel for å kontrollere byggets solinslipp.

Fasaden kan også åpnes for å slippe inn frisk luft, som igjen kan trekkes gjennom bygget og ut via de spesialdesignede takpanelene. Det naturlige ventilasjonssytemet er ment å redusere energiforbruket betydelig.

Takpanelene består av mange små parallelogram-formede elementer som kombinerer både kjøling, 500.000 led-lys, akustikk, sprinklere og detektorer, og kan fjernes midlertidig ved behov for tilgang og erstattes uten bruk av ekstra materialer.

CO2-sensorer skal sørge for at luft distribueres i etter hvor mange personer som befinner seg i hver sone i bygningen på et gitt tidspunkt.

Bygget ligger like i nærheten av St. Pauls Cathedral, og stod ferdig i fjor. <i>Foto:  Nigel Young/Foster + Partners</i>
Bygget ligger like i nærheten av St. Pauls Cathedral, og stod ferdig i fjor. Foto:  Nigel Young/Foster + Partners

Spesialdesignede vakuumtoaletter

Michael Bloombergs bærekraftsvisjon har også lagt grunnlaget for valg av toaletter. Swecos ingeniørteam samarbeidet med leverandørene for å videreutvikle vakuumtoalett-løsninger, noe mange av oss ofte forbinder med toalettene som er på fly eller annen offentlig transport.

Under konstruksjon. <i>Foto:  Bloomberg LP</i>
Under konstruksjon. Foto:  Bloomberg LP

– Hvis du sammenligner vakuumtoaletter som finnes på fly med bilen Opel Corsa, vil toalettene i Bloomberg-bygget tilsvare en ny Tesla, sier Costa.

Ferdig inngangsparti. <i>Foto:  Nigel Young/Foster + Partners</i>
Ferdig inngangsparti. Foto:  Nigel Young/Foster + Partners

Toalettene bruker også byggets innsamlingssystem for regnvann, og vann resirkulert fra kjøletårnene og byggets dusjer, i stedet for drikkevann.

– Denne toalettløsningen sparer 80 prosent av vannbruk sammenlignet med et tradisjonelt toalettsystem. Vi sparer 25 millioner liter vann i året, som tilsvarer rundt ti store svømmebasseng, sier Costa.

– Vakuum-teknologien krever heller ikke et vertikalt rørsystem slik som tradisjonelle toaletter, så disse toalettene har også vært mer fleksible med tanke på plassering, legger hun til.

Bloomberg-bygget er ifølge Costa det første kontorbygget i UK som har installert vakuumtoalett.

Vi snakket med ingeniør Gabriela Costa i forbindelse med hennes besøk på Zerokonferansen i Oslo 8. november. <i>Foto:  Eirik Helland Urke</i>
Vi snakket med ingeniør Gabriela Costa i forbindelse med hennes besøk på Zerokonferansen i Oslo 8. november. Foto:  Eirik Helland Urke

Kombinert varme og kraftproduksjon i kjelleren

I byggets kjeller har ingeniørene utviklet et system med tre gassmotorer, som ved hjelp av naturgass genererer kjøling, varme og elektrisitet (et «trigeneration»-system) til brukerne samtidig.

– Karbonutslippene vi da sparer på dette tilsvarer å reise rundt jorden med bil 120 ganger i året, sier ingeniør Costa, som har jobbet med bygget siden hun startet i Sweco.

Tre kompenserende solcelleparker

Men selv med disse energieffektive løsningene i kombinasjon, ble ikke driften av det 102.000 kvadratmeter store bygget klimanøytal.

– Derfor ba Michael Bloomberg oss om å estimere hvor mange solcellepaneler vi hadde måttet trenge for kompensere helt for utslippene knyttet til byggets energibruk, sier ingeniøren, og fortsetter:

– Deretter har han kjøpt tre solcelleparker i Storbritannia for å investere i bærekraftige løsninger i det britiske markedet, og dermed gjøre byggets karbonavtrykk nøytralt.

Åpen løsning innvendig. <i>Foto:  Nigel Young/Foster + Partners</i>
Åpen løsning innvendig. Foto:  Nigel Young/Foster + Partners

Samme bygger og bruker

Costa mener den målrettede samhandlingen mellom aktørene i tillegg til stor investeringsvilje er grunnen til at så mange bærekraftige løsninger kunne realiseres på en gang.

Hun mener oppdragsgivere ofte er villige til å investere mer i bærekraftige løsninger hvis de selv skal bruke bygget.

– I mange byggeprosjekter i Storbritannia selges bygget videre fra utviklerne med en gang. Bloomberg-bygget er derimot et eier/bruker-bygg, altså designer vi for de som faktisk skal bruke det, og de får selv avkastningen for investeringene de gjør.

– Flere av disse løsningene er veldig dyre. Vi gjør alltid så godt vi kan med å skape gode løsninger, og mange er opptatt av bærekraft. Men det er sjeldent vi har en oppdragsgiver som  er villig til å investere så mye i bærekraft som dette, avslutter hun.

Medierom. <i>Foto:  James Newton</i>
Medierom. Foto:  James Newton

Dyrt og klimakostbart å bygge

Byggeprosjektet har imidlertid fått kritikk for at selve byggingen ikke har vært fullt så bærekraftig som driften. De spesialiserte og dyre løsningene er vanskelig å realisere andre steder, og ingen av materialene er resirkulerte eller kortreiste. Bronseelementene på fasaden kommer fra Japan, og byggets 10.000 tonn stein er importert fra India.

Bloomberg-konsernet er et amerikansk nyhets- og markedsdatabyrå for finansnæringen, med hovedkontor i New York.

Trikken ble tauet ut av butikken med tauebil tirsdag ettermiddag.
Les også

Her taues trikken ut av butikken

Det prisvinnende bygget som utgjør det europeiske hovedkvarteret er tegnet av den britiske arkitekten Norman Foster, og skal ha kostet over en milliard pund å bygge.

Mangemilliardæren og grunnlegger og sjef for konsernet Michael Bloomberg er også tidligere borgermester i New York, og en kjent klimaforkjemper. Tidligere i år skapte han overskrifter da han tilbød Donald Trump en sjekk på 35 millioner kroner fordi han ville sikre at pengene USA hadde lovet under Paris-avtalen faktisk ble betalt.

Youtube-kanalen Inside Bloomberg har flere videoer av de ulike byggeteknikkene og løsningene i London-bygget.

Visualisering av de klimavennlige løsningene. <i>Kollasje:  Sweco</i>
Visualisering av de klimavennlige løsningene. Kollasje:  Sweco

 

Her sitter kaptein Geir Holme ved roret på MS Barnoessen. Det er første nullutslipps hurtigbåt i Oslo med Shiftr batteribytte.
Les også

Snuoperasjon fra regjeringen: – Et svik mot næringen

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.