MASKINER & UTSTYR

Sandvik presenterer verdens første 18-tonns batterilaster

Den nye tunnellasteren konstruert rundt lasterens Artisan-batterisystem og elektriske drivlinje for å utnytte batteriteknologiens muligheter optimalt.

Den batteridrevne lasteren får plass i en 4,5 x 4,5 meter stor tunnel.
Den batteridrevne lasteren får plass i en 4,5 x 4,5 meter stor tunnel. Foto: Sandvik
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
5. okt. 2020 - 10:58

Sandvik forteller i en pressemelding at det ikke var nok å bytte ut noen komponenter eller justere bare en del av utstyret: Ingeniørene måtte bygge om hele maskinen. Når originalutstyrsprodusenten bygger om maskinen, betyr det at gruven ikke trenger å revurdere hele sin infrastruktur.

Å bytte batteriet i lasteren krever i praksis ingen kraner eller gaffeltrucker. Det sørger den patenterte AutoSwap-funksjonen for.

Denne bilen havnet i sjøen torsdag ettermiddag. Etter at brannvesenet heiset den opp, oppdaget de røyk, som antakeligvis kommer fra batteriet. Dermed ble bilen senket ned i vannet igjen.
Les også

Derfor må elbilen som havnet i sjøen, bli liggende i vannet

Lastekapasitet 18 tonn

Den nye batteri-elektriske lasteren LH518B leveres med usedvanlig kapasitet for sin størrelse: Den er konstruert slik at den får plass i en 4,5 x 4,5 meter stor tunnel med lastekapasitet på 18 tonn.

I tillegg til et innovativt bom- og skuffsystem har LH518B uavhengige fremre og bakre drivlinjer. Det muliggjør høy nyttelastkapasitet med lav samlet høyde.

For overlegen produktivitet er LH518B utstyrt med tre 2000 Nm permanentmagnetmotorer. Uten momentomformer, girkasse eller motor som kan ruses, er lasteren rask og smidig. Det er ingen utslippsbegrensninger basert på installert effekt som begrenser elmotorutvalget. De aller kraftigste motorene kan derfor brukes under jorden.

Oljefondet kan løpe på enorme tap hvis ulike skrekkscenarioer internasjonalt inntreffer, advarer administrerende direktør Nicolai Tangen (t.h.) og nestleder Trond Grande.
Les også

Uro og splittelse truer Oljefondet – kan tape 5000 milliarder kroner

Batteribytte mye raskere enn å vente på lading

AutoSwap er et patentert system for automatisk bytte av Artisan™-batteripakken. Batteribytte går raskt og enkelt nesten uten manuell håndtering: Det tar cirka seks minutter å bytte batteriet, og det kan gjøres i en passeringslomme eller gammelt lagringsområde uten behov for traverskraner eller ekstern infrastruktur.

Den helt nye AutoConnect-funksjonen som for første gang er tilgjengelig på LH518B, gjør det enda enklere og raskere å bytte batteri ved automatisk til- og frakobling av batteripakken til maskinen.

Batteriet helt bak på maskinen, som også fungerer som motvekt, byttes på ca seks minutter. <i>Foto:  Sandvik</i>
Batteriet helt bak på maskinen, som også fungerer som motvekt, byttes på ca seks minutter. Foto:  Sandvik

Bortsett fra til- og frakobling av laderen trenger ikke føreren å forlate førerhytta. Byttet går derfor raskere, enklere og tryggere.

Også Norge har byttet ut F-16-flyene. Bildet er fra Bodø tidligere i vinter da ukrainske soldater fikk trening i Norge.
Les også

Danmark: Selger F-16-fly for over tre mrd.

Den rent batteridrevne lasteren bidrar til å redusere varme og utslipp under jorden, slik at gruver kan nå sine bærekraftsmål og oppnå lavere ventilasjonskostnader. Den robuste batteripakken bruker litiumjernfosfatkjemi (LiFePO4) og er spesialutviklet for underjordisk bruk.

Det kommer flere

Sandvik forteller at de er i gang med å utvide tilbudet av batteri-elektriske lastere og dumpere og gjør seg klar til å erobre nye markedsområder. Dette vil skje i faser modell for modell.

Når de batteri-elektriske lasterne og dumperne lanseres på nye markeder, vil Sandvik være klar til å tilby kundene full produktstøtte og ettermarkedstjenester.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.