Tiltakene omfatter nytt servicebygg, ny parkeringsplass samt universelt utformet gangsti, benker, informasjonstavler samt nye stier og trapper utenfor og inne i Torghatthullet
Reguleringsplan ble vedtatt i 2020, og fjellområdet inn mot Torghatthullet ble rensket og sikret i en egen, forberedende entreprise i 2021/2022.
Byggingen av parkeringsanlegg med servicebygg skal gjennomføres av det lokale firmaet OK Kristoffersen, mens Stibyggjaren AS skal stå for etablering av sti-trasé og trappearbeider i naturlandskapet rundt og gjennom Torghatthullet.
Hensikten er å påbegynne anleggsarbeidene så snart forholdene ligger til rette. Siden grunnervervet foreløpig ikke er avklart, er oppstart noe forsinket. Målet er å ferdigstille et helhetlig og tilrettelagt anlegg som styrker Torghatten og Brønnøysund som reisemål, og frister til lengre opphold og flere besøk i nærområdet i løpet av 2024.
![Torghatten servicehus. Illustrasjon Atelier Oslo Sivilarkitekter MNAL <i>Illustrasjon: Atelier Oslo Sivilarkitekter MNA</i>](https://images.gfx.no/580x/2739/2739199/9b01e206-7d66-42d2-a8c8-141cf07a73f4.jpg)
![Milliardprosjekter som Fornebubanen sponses i all hovedsak av bompenger og skattepenger, påpeker Borten Moe. Illustrasjonen viser det som kan bli Fornebuporten stasjon i Bærum.](https://images.gfx.no/130x87/2835/2835951/Fornebuporten%2520oppgang%2520A%2520visualisering%25202.jpg)
Avviser Borten Moes storbykritikk: – De som bruker veiene i Oslo-området betaler mest bompenger