INDUSTRI

Rolls-Royce får designpris for skipsbru

Brukte designdrevet innovasjon til å utvikle et nytt konsept.

Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
15. apr. 2015 - 19:45

Da Rolls-Royce satte i gang utviklingen av sitt nye brukonsept, var det ikke ingeniørene som fikk bestemme alt.

I stedet ble prinsippet designdrevet innovasjon (DDI) brukt med involvering av flere faggrupper og brukere gjennom hele prosessen. 

Ingeniør uten ratt

Rolls-Royce Unified Bridge er et brukonsept som er utviklet med en brukerstyrt designprosess, hvor samspillet mellom brukerens opplevelse, ergonomi, menneskelig faktor, grafiske brukergrensesnitt og en felles filosofi for brukontroll ble satt i fokus. Rolls-Royce samarbeidet med Eggs Design.

En svært fornøyd administrerende direktør i Eggs Design, Ulla Sommerfelt, sier at Merket for god design er en feiring av et godt samarbeid mellom designere og oppdragsgiver.

Den tekniske og ingeniørmessige delen var en integrert del av prosessen.

Les også: Målet: Norge skal være verdensledende på miljøvennlige skip

Information overload

Målet var at offiserer og mannskap skulle få bedre oversikt og enkel tilgang til den viktigste informasjonen. En overflod av informasjon kan gå på sikkerheten løs.

Brua er delt inn i flere funksjoner med hver sine applikasjoner, men det begynte med DP (dynamisk posisjonering der posisjon holdes ved hjelp av motorkraft og propeller).

Brukonseptet Unified Bridge er basert på at designen hjelper til å løfte fram nøkkelinformasjon.
Brukonseptet Unified Bridge er basert på at designen hjelper til å løfte fram nøkkelinformasjon.

Merket for alltid

Nå er denne første applikasjonen, Icon DP, premiert med Merket for God Design.

– Prisen er en anerkjennelse av at vi har tenkt riktig i arbeidet med å bedre brukeropplevelsen av flere produkter, sier prosjektleder Frøy Birte Bjørneseth i Rolls-Royce Marine.

Rederiet Simon Møksters Stril Luna er det første skipet ut med Unified Bridge.

Konkurrerer med design

Volstad Shipping har et skip under bygging som også får Unified Bridge. Det samme gjør et canadisk-bestilt ankerhåndteringsfartøy.

Rolls-Royce har på konsernbasis brukt designdrevet utvikling som et virkemiddel på mange områder for å kunne skille seg ut fra konkurrentene.

Rolls-Royce har over 200 maritime produkter. Det verdensomspennende konsernet med maritimt hovedkvarter i Norge, hevder at designstrategien har hjulpet produktene til å innta førersetet med det siste av teknologi og design.

Les også: Kvitbjørn og Kvitnos blir verdens mest miljøvennlige godsskip

Applikasjonen Icon DP brukes til å holde skipet i samme posisjon - dynamisk posisjonering. Det er en viktig del av konseptet Unified Bridge.
Applikasjonen Icon DP brukes til å holde skipet i samme posisjon - dynamisk posisjonering. Det er en viktig del av konseptet Unified Bridge.

Ny-design og opplevelse

– Vi var i utgangspunktet på jakt etter et komplett re-design av applikasjonen for dynamisk posisjonering for å forbedre både brukeropplevelse og fleksibilitet. Dette satt hjulene i sving for å fornye hele sortimentet vårt av maritime applikasjoner. Det var viktig å skape ett enhetlig grafisk uttrykk som gjorde at brukerne lett kunne identifisere at dette er en Rolls-Royce-applikasjon, uavhengig av produkt og avdeling som står bak, sier Bjørneseth.

Rolls-Royce har fått svært gode tilbakemeldinger fra mannskap om bord på skip som allerede har installert Unified Bridge og de tre simulatorene som har den nye bruløsningen.

Til sammen syv bruløsninger er levert eller under bestilling. I tillegg kommer to del-løsninger, Unified Chair, som omfatter Icon DP. Det er levert til Far Sleipner og et annet Farstad-skip som er under bygging.

-Både applikasjonen for DP og de andre applikasjonene som hører til i Rolls-Royce’ gjenkjennbare familie av maritime applikasjoner, har fått veldig gode tilbakemeldinger fra operatørene om bord, designet bidrar til å bedre sikkerheten og brukeropplevelsen på skipsbrua, sier Bjørneseth.

SpotTrac fra Kongsberg

Et annet maritimt produkt innen posisjoneringsteknologi, SpotTrack fra Kongsberg Seatex, fikk også designpris.

 

Kongsberg Seatex gikk også ut eksternt og skaffet design-hjelp og ny kunnskap om menneske-maskin-kommunikasjon.

Bedring med design

– Vi ønsket å skape et nytt referansesystem for fartøy som er avhengig av å holde posisjon under alle slags vind- og bølgeforhold, som et slags form for elektronisk anker. Vi hadde den grunnleggende laserteknologien på plass, men vi visste vi måtte utvikle en løsning som var bedre enn de som allerede fantes på markedet, sier Arne Rinnan, teknisk direktør i Kongsberg Seatex. 

  

Tok med designere om bord  

Kongsberg  så tidlig at design kom til å bli en avgjørende faktor. Derfor ble Inventas trukket inn i produktdesignrollen, mens Halogen ble hyret for å bidra med interaksjonsdesign.  

Designprisene ble delt ut av DOGA under Designdagen i Oslo onsdag 15. april.

Les også: Denne fergen er revolusjonerende. Men passasjerene merker det knapt

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.