Nor Lines nye skip Kvitbjørn og søsterskipet Kvitnos er trolig verdens mest miljøvennlige godsskip. De er drevet av rene gassmotorer fra Rolls-Royce, og blir de første i sitt slag som ikke bruker dual fuel. (Bilde: Nor Lines)

KVITBJØRN - KVITNOS

Kvitbjørn og Kvitnos blir verdens mest miljøvennlige godsskip

Og kan seile Nederland-Hammerfest tur-retur på én tank LNG.

KVITBJØRN OG KVITNOS

  • Lengde: 119,95 meter
  • Bredde: 20,80 meter
  • Bruttotonn: 9000 bt
  • Dødvekt: 5000 tonn
  • Marsjfart: 15,5 knop
  • Makshastighet: 19 knop
  • Hovedmotor: Bergen B35:40
  • Kapasitet LNG-tank: 400 kubikkmeter
  • Rekkevidde: 3400 nautiske mil
  • Pris: I underkant av 0,5 milliarder kroner for begge til sammen

STAVANGER: Nor Lines to nye søsterskip, Kvitbjørn og Kvitnos, er trolig verdens mest miljøvennlige godsskip.

Skipene er utstyrt med rene gassmotorer fra Rolls-Royce, og blir de første i sitt slag som ikke bruker dual fuel, det vil si som også bruker diesel eller kan gå på tungolje.

Det gir ekstra lave utslipp, og skipene har i tillegg en ny skrogform, fremdriftsanlegg og kraftproduksjon som gir enda bedre miljøprofil.

Kvitbjørn har nå ankommet Norge, omkring halvannet år forsinket, og settes snart inn i drift mellom Nord-Europa og Norge, og langs norskekysten.

Les også: Mangemilliardær skulle kopiere Titanic - nå legges prosjektet på is

Reduserer utslipp

Skipene er designet av Rolls-Royce Marine og går under betegnelsen Environship Concept.

I tillegg til å være utstyrt med ren gassmotor, har Kvitbjørn og Kvitnos i tillegg hjelpemotorer som går på diesel, som kan produsere strøm.

Ved motorstopp har de mulighet for å komme seg til havn ved hjelp av elektrisitet.

Skipstypen har vunnet flere prestisjefulle priser både for sitt nyskapende design, men også for sitt bidrag til klimavennlig logistikk. Blant annet Thor Heyerdahl-prisen i 2014, Next Generation Ship Award i 2011, Miljøprisen – Transport & Logistikk i 2013 og Green Ship Technology i 2013.

Gassmotorene, sammen med de andre miljøtiltakene, vil redusere klimagassutslipp fra skipene med 35 prosent.

Det vil i tillegg så godt som eliminere utslippene av svoveloksid (SOx) fra skipet, og redusere utslippet av nitrogenoksid (NOx) med 90 prosent.

Også spillolje blir redusert og det er heller ingen risiko for oljeutslipp.

Les også: Denne fergen er revolusjonerende. Men passasjerene merker det knapt

– Våre skip er framtiden

Administrerende direktør Tor Arne Borge og salgsdirektør Sigurd Ur i Nor Lines er svært klare på at de er stolte over de to nye gasskipene til selskapet.

– Vi ønsker å tilby grønn logistikk. Kvitbjørn og Kvitnos er så langt de eneste godsskipene i verden som kun går på naturgass, så dette er nybrottsarbeid. Det er våre skip som er framtiden. Det er ingen tvil om at den består av LNG og batteri, sier Borge til Teknisk Ukeblad.

Han påpeker at konsernet Nor Lines er en del av er opptatt av miljøet, og å ta i bruk nye løsninger.

– Vi ønsker at vår transport skal sette et så lite fotavtrykk som mulig. Vi vil skape grønne korridorer, forklarer Ur.

– Men det er klart at her er det også en kommersiell side. Vi tror at det vil være et fortrinn å være miljøbevisste, påpeker han.

Les også: Ny billig-Tesla får firhjulstrekk og større rekkevidde

3400 nautiske mil

Kvitebjørn og Kvitnos har en rekkeviddekapasitet på 3400 nautiske mil. Som et eksempel kan skipene seile tur-retur Holland-Hammerfest, uten å måtte tanke.

Den første testen ble Kvitbjørns ferd fra Kina, hvor skipene er bygget, via Singapore, India og Spania, til Norge.

– Hjemturen gikk veldig fint, og det satser vi på at den gjør når søsterskipet skal samme turen i mai, sier Borge.

Nå ligger Kvitbjørn hos Rolls Royce i Bergen, for noen planlagt utbedringer. 16. april skal skipet døpes i Stavanger, og kort tid etter settes det i drift.

Les også: – Like lett og sterk som en karbonfiberbåt og trenger aldri å males

Versatile

Kvitbjørn og Kvitnos er cirka 120 meter lange og 20 meter brede, og er konstruert for enkelt å ta inn rullende last, containere og pallelast.

De er også utstyrt med en kran som kan løfte opptil 80 tonn.

De vil gå i fast rute mellom Nord-Europa og Norgeskysten til Nord-Norge.

– I tillegg til miljøgevinster håper vi at de nye skipene skal gi oss større forutsigbarhet. De vil ha bedre operasjonell kapasitet enn de eldre vi bytter dem ut med. De er utformet for å bruke så liten tid som mulig i hver havn, og de kan ta inn tid på sjøen, noe som gjør dem mer presise, forklarer Ur.

Les også: Verdens første spesialskip for gruvedrift på havbunnen får norsk motorkraft

Fornyer flåten

De nye skipene er en del av en større plan fra Nor Lines om å fornye flåten sin.

Kvitbjørn er det første nybygget som skal erstatte eldre tonnasje, Søsterskipet Kvitnos kommer i juli.

Byggingen av skipene har imidlertid gått tregt og blitt kraftig forsinket. Skipene skulle vært levert i henholdsvis oktober 2013 og januar 2014.

Nor Lines reduserer samtidig skipene sine i antall fra ni til syv. Fire eldre erstattes av de to nye, men siden de nye skipene som settes inn er større beholder selskapet samlet kapasitet.

Gjennomsnittsalderen på flåten går med dette ned fra 29,1 år til 11,2 år.

Les også: Her manøvrerer de megaskroget på millimeteren

– Vi er litt brøytebil

Samtidig går også Nor Lines ut og etterlyser bedre rammebetingelser for å få transporten fra vei til sjø, og for å få incentiver til å bruke mer miljøvennlige transportløsninger.

– Vi er litt brøytebil. Næringen utvikler seg i et raskere tempo enn det myndigheten har klart å følge etter i, poengterer Ur.

Selskapet ønsker seg tiltak som jevner ut konkurransefortrinnene som vei har framfor sjø.

– Myndighetene har jo klart å innføre ordninger som fremmer elbilen, vi ønsker noe lignende for sjøtransport, sier Borge.