Den 31 fot lange båten veier 4,5 tonn og har et skrog som bare er 1,8 millimeter tykt. Likevel lager ikke isflak som dette verken bulker eller skrap. Dette fordi båten er bygd med et rustfritt spesialstål. (Foto: Swedish Steel Yachts)

BÅT I RUSTFRITT SPESIALSTÅL

– Like lett og sterk som en karbonfiberbåt og trenger aldri å males

– Dette kan gi en ny industristandard for båter.

ELVIRA

  • Den rustfrie stål-legeringen som brukes i skroget på Elvira er utviklet av metallurger hos stålprodusenten Sandvik. Legeringen heter super duplex 2507 og består blant annet av karbon, nikkel, molybden, silisium, mangan, fosfor, svovel og krom. For utdypende informasjon om metallet, les mer her.
  • Metallet i bunnen av skroget er høyglanspolert, som betyr at organismer som setter seg fast kan spyles av med en vanlig vannslange med en kraft på rundt fem knop. Dette betyr at båten ikke trenger bunnstoff.
  • Stålplatene som utgjør skroget blir sammenføyet ved hjelp av lasersveising.

Mange båteiere rundt det ganske land begynner nå den slitsomme jobben med å klargjøre båtene sine til den nye sesongen.

En stor del av vårpussen kan imidlertid være historie med Swedish Steel Yachts’ nye båt Elvira.

Skroget, som er laget av et rustfritt spesialstål, er høyglanspolert – noe som betyr at det ikke trenger bunnmaling.

Det kan være en kjærkommen nyhet for dem som er lei av å brukte utallige timer på å skrape og legge på ny.

Sjekk monstermotoren: Denne påhengeren har 557 hestekrefter  

Tynt skrog

Den 31 fot (10,5 meter) lange båten veier 4,5 tonn, som er samme vektklasse som en glassfiberbåt av tilsvarende modell. Den er også lettere enn en aluminiumsbåt.

Skroget er bare 1,8 millimeter tykt, som skiller seg fra de fem millimeterne som er normen for tradisjonelle båter.

Ikke bare er det tynt, det skal også være meget solid.

Ny Teknik tok en tur i båten i den svenske skjærgården for kort tid siden. De store isflakene lagde verken hakk eller skrammer.

– Hadde vi sittet i en karbonfiberbåt hadde den blitt ødelagt av dette, sier kaptein og gründer Håkan Rosén til tidskriftet.

Les hvor vanskelig det er å være båtbygger i Norge:  – Høsten 2008 var det som om noen slo av en bryter

Fra vikingtiden

Belastningen fra ytre påvirkninger tas nemlig opp av ti bevegelige bjelker som ligger spredd fra akter til baug. Inspirasjonen til dét kommer fra forfedrene våre.

– Jeg er inspirert av vikingenes raske trebåter som hadde skrog som tok opp støt, sier Rosén.

Men i stedet for vikingenes tre, valgte han et spesialstål fra stålprodusenten Sandvik. Dette er riktignok dyrere enn vanlig stål, men måten båten er bygd opp på gjør det mulig å bruke mindre enn vanlig.

Les også: Gratis sjøkart på mobilen

Hvis du har lyst på en av disse, må du bla opp tre millioner kroner. Swedish Steel Yachts

Har ikke sett lignende

Forskningssjef Pasi Kangas i Sandvik sier til Ny Teknik han kjenner til svært få båter som har blitt laget kun av rustfritt stål. De han kjenner til har blitt laget med betydelig tykkere skrog.

– Det er rart at ingen har kommet på å bygge på denne her måten før. Ideen er god og kan gi en ny industristandard for båter, sier han.

Om det blir en ny standard, gjenstår å se. I første omgang må du ha ganske dype lommer ettersom nyprisen er rundt tre millioner kroner.

Les også: Norsk verft bygger luksusyacht som kan navigere i drivis

Ingen solgt

Ingen har foreløpig bladd opp pengene som skal til for å sikre seg en.

Gründer Rosén forteller Ny Teknik at han opprinnelig så for seg at målgruppen skulle være profesjonelle brukere som politiet, forsvaret eller redningstjenesten, men foreløpig har bare aktører som den franske marinen og flere stridsbåtprodusenter vist sin interesse.

Rosén forteller at han også kommer til å satse på fritidsbåtmarkedet.

Før de får det til, trenger Swedish Steel Yachts trenger fem millioner kroner fra investorer for å effektivisere produksjonen og for å markedsføre båten ytterligere.

Les også:

Derfor er diesel billigere enn bensin

Mangemilliardær skulle kopiere Titanic - nå legges prosjektet på is

Dette skipet kan løfte 420 tonn i ni meter høye bølger