INDUSTRI

Verdens første spesialskip for gruvedrift på havbunnen får norsk motorkraft

Seks motorer fra Bergen.

Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
25. mars 2015 - 14:28

Rolls-Royce utenfor Bergen skal bygge og levere seks store dieselmotorer til et subsea gruveskip som nå bygges i Kina.

De seks B33:45-motorene har en samlet effekt på 31.4 MW.

Rolls-Royce skal også levere tre thrustere som kan monteres under vann, to opptrekkbare azimuth-thrustere og to baugthrustere.

Utslippskrav

Hver motor vil får Tier III katalysatorer, det vil si som skal redusere forurensende utslipp. B33:45 motoren skal gi 20 prosent økt ytelse per sylinder og lavere drivstofforbruk enn tilsvarende modeller, ifølge Rolls-Royce.

Hver av motorene til gruveskipet skal ha ni sylindre.

Spesialskipet er designet av SeaTech Solutions i Singapore for Marine Assets Corporation (MAC) i Dubai og blir 227 meter langt og 40 meter bredt.

Les også: Denne fergen er revolusjonerende. Men passasjerene merker det knapt

Ny motortypeMarine Assets Corporation (MAC)  har omfattende gruvedriftsplaner på 1600 meters dyp ved Papua Ny Guinea.
Ny motortypeMarine Assets Corporation (MAC) har omfattende gruvedriftsplaner på 1600 meters dyp ved Papua Ny Guinea.

Ny motortype

Motorene ble lansert under den store shippingmessen SMM i Hamburg i fjor høst. Leveransen til verftet Fuijan Mawei i Kina, som bygger gruveskipet, marker et gjennombrudd for motoren.

– Motorene er utviklet for et bredt spekter av skip, og vi er selvfølgelig stolte over at B33:45 blir valgt til et banebrytende fartøy som dette. Mulighetene som ligger i havrommet er store framover, sier John Knudsen, kommersiell direktør for maritim-markedet i Rolls-Royce.

Rolls-Royce-utstyret skal levers til verftet i Kina i mars 2016.

Les også: Dette skipet kan løfte 420 tonn i ni meter høye bølger

Gull og sølv

Etter levering i 2017 skal skipet i oppdrag for Nautilus Minerals i prosjektet Solwara 1 i Bismarcksjøen, utenfor Papua New Guinea. Fartøyet skal brukes til å utvinne kobber, gull, sølv og malm fra havbunnen, på cirka 1600 meters dyp.

– For MAC er det veldig spennende å få bygge et ”verdens første” igjen. Vi har lang erfaring med framdriftssystemer fra Rolls-Royce, så vi vet at fartøyet vil fungere godt, sier Mark Reeves, direktør i Marine Assets Corporation.

Også Kleven er involvert i undervanns gruvevirksomhet. Verftet bygger et fartøy som skal brukses til å lete etter diamanter og mineraler utenfor kysten av Namibia.

Les også: Rederiene kaster seg over de ultrastore containerskipene

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Gruvemaskin utviklet for autonom drift på 1600 meters dyp på Nautilus Minerals-prosjektet Solwara 1 i Bismarcksjøen, utenfor Papua Ny Guinea.
Gruvemaskin utviklet for autonom drift på 1600 meters dyp på Nautilus Minerals-prosjektet Solwara 1 i Bismarcksjøen, utenfor Papua Ny Guinea.

Første subseagruve i drift

Ifølge en pressemelding fra Rolls-Royce ser MAC et stort potensial for gruvedrift på havbunnen.

– Nautilus leder an i dette markedet, og jeg tror Solwara 1 vil bli det første prosjektet som forlater tegnebrettet og blir realisert. Undersøkelser og prøver så langt viser at dette er en sektor som kan bli svært lønnsom sammenlignet med gruvedrift på land, når mineralinnholdet per tonn er langt høyere enn hva du kan hente ut fra tradisjonelle gruver, sier Reeves.

Fujian Mawei og MAC har tidligere bestilt motorer og propeller fra Rolls-Royce til fem boligrigger og et boligfartøy.

Les også: «Viking Neptun» er det største skipet de har bygget noen gang

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.