Renser diesel bedre

NO x-utslippene fra dieslemotorer er en av de store forurensingskildene i verden. Derfor blir det stilt stadig strengere krav til å rense eksosgassene fra dieseldrevne biler.

Motorfabrikantene arbeider intenst med å utvikle renseteknikker for dieseleksosen.

Forskere ved det sveitsiske Paul Scherrer Instituttet, PSI, har utviklet et reguleringssystem som er raskt og som medfører at tradisjonell urea-rensing kan brukes.

Det største problemet med NO x-utslippet er at under gitte forutsetninger dannes giftig oson i kontakt med luft.

Brukes urea-rensemetoden, fjernes muligheten for å danne denne giftige gassen. Fra 2005 må nye dieseldrevne kjøretøy ha en katalysator som renser eksosen for NO x.

For å få en best mulig rensing tilsettes urea, og med den nye reguleringene fra sveitserne, reduseres NO x-utslippet med hele 90 prosent.

PSIs løsning hindrer at det dannes ammoniakk under selve renseprosessen og den tar liten plass. En tredje fordel er at også sotpartiklene fjernes under prosessen.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå