IT

Regjeringen vil ha brevposten over på nett

Har endret regelverket.

Men med de nye reglene må innbyggere som foretrekker brev på papir, reservere seg mot de nettbaserte løsningene.
Men med de nye reglene må innbyggere som foretrekker brev på papir, reservere seg mot de nettbaserte løsningene. Bilde: Colourbox
11. feb. 2014 - 12:47

Hvert år sender offentlige virksomheter ut mer enn 125 millioner brev på papir. Nå har regjeringen endret regelverket for å gjøre det lettere å gå over til nettbasert kommunikasjon.

Tidligere måtte forvaltningen be om samtykke til kommunikasjon på nett. Men med de nye reglene er samtykke ikke lenger nødvendig. I stedet må innbyggere som foretrekker brev på papir, reservere seg mot de nettbaserte løsningene.

Les også: Digitalt omdømme kan bli viktigere enn gode selgere

De nye reglene ble vedtatt i statsråd fredag.

– Vi har lenge fylt ut selvangivelsen på nett og logget oss inn for å se skatteoppgjøret. Regelendringen bander vei for mer av slik nettbasert kommunikasjon, sier kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner (H).

– For folk flest betyr det bedre tjenester, raskere svar og greiere oversikt over korrespondansen med det offentlige, forsikrer han.

Regjeringen har samtidig gjort endringer i eforvaltningsforskriften for å skjerpe kravene til informasjonssikkerhet.

Les også:

Denne skaper sladd-trøbbel i politiets arkiv

 IT-bransjen vil samarbeide med det offentlige, men anbudsreglene stopper dem

Nå kan bedrifter ringe direkte fra Lync  

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.