SAMFERDSEL

– Regjeringen klarer ikke nå veimålene uten å gjøre noe dramatisk

Høyremann Ansgar Gabrielsen tror ikke regjeringen vil klare å levere etter egne ambisjoner om de ikke gjør noe dramatisk med organiseringen i offentlig sektor.
Høyremann Ansgar Gabrielsen tror ikke regjeringen vil klare å levere etter egne ambisjoner om de ikke gjør noe dramatisk med organiseringen i offentlig sektor. Bilde: NTB scanpix
Jan M. MobergJan M. MobergTeknologiredaktør
20. mars 2014 - 13:48

Tidligere statsråd og Høyre-mann Ansgar Gabrielsen mener Regjeringen vil problemer med å levere etter sine ambisjoner innen veibygging og helsetjenester.

Det kom frem under konferansen «Offentlig innkjøp – et hinder for innovasjon», i regi av Teknisk Ukeblad onsdag.

Offentlig organisering

– Det blir vanskelig. Regjeringen klarer ikke å nå disse målene uten å gjøre noe dramatisk, sier Gabrielsen til Teknisk Ukeblad.

Han mener det er organiseringen av offentlige sektor som gjør det tilnærmet umulig for regjeringen å nå sine mål om å øke farten på gjennomføring av samferdselsprosjekter.

– Det blir tilnærmet umulig å gjøre noe kvantesprang på områdene regjeringen vil satse på om de ikke gjør en radikal endring i måten de organiserer på. Om man fortsetter som i dag, med ekstremt lange planleggingsperioder og uendelig muligheter for innsigelser vil det ikke gå an å gjøre store endringer, sier Gabrielsen.

Les også: Norges nye veiforbilde har 2178 km motorvei, 93 mrd. i gjeld

Mer privatisering

For å nå målene på veisiden mener Gabrielsen flere tiltak må iverksettes.

– Jeg tror ikke det er mulig å realisere regjeringens ambisjoner om de ikke får på plass et rolig veiselskap med betydelig handlingsfrihet. I tillegg til det må de ta i bruk offentlig-privat samarbeid på flere samferdselsprosjekter, og få gode statsgarantier, sier han.

Også på helsesiden tror Gabrielsen at et større innslag av private aktører vil være løsningen.

– Vi har for lange ventelister og for dårlig kapasitet. Jeg føler meg sikker på at det er viktig å få opp ytterligere private aktører om vi skal klare å løse problemene her, sier han.

Ved å fortsette i samme kurs som i dag, mener Gabrielsen det er umulig for regjeringen å få gjort noe med dagens utfordringer innen vei og helse.

– En milliard fra eller til i statsbudsjettet har ingenting å si på disse frontene, her må regjeringen ta et kvantesprang vekk fra måten ting gjøres på i dag, sier han.

Les også: Oslos nye praktgate hviler på 1100 pæler

Det blir umulig å gjøre noe kvantesprang på samferdsel uten å gjøre en radikal endring i organiseringen, mener Ansgar Gabrielsen.
Det blir umulig å gjøre noe kvantesprang på samferdsel uten å gjøre en radikal endring i organiseringen, mener Ansgar Gabrielsen.

Slår tilbake

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) slår hardt tilbake mot kritikken fra Gabrielsen.

– Med Gabrielsens holdning kunne vi bare sluttet med en gang, det er ikke noe poeng i å være i politikken om man ikke tror på forandring, sier han til Teknisk Ukeblad.

Solvik-Olsen innrømmer at det vil være en stor jobb å endre organiseringen av offentlig sektor, men er sikker på at det vil la seg gjøre.

– Det er ingen tvil om at dette er utfordrende. Men vi elsker utfordringer. Vi jobber tett med både Statens vegvesen, entreprenørene og fagfolkene for å finne frem til en bedre organisering enn dagens. Det vil ta tid, men vi skal få det gjort, sier han.

Les også:

Vegvesenet vil ha mer knust betong i nye veier

Helgeland kan få Norges lengste bru

Svenskene installerer nye fallemmer i veien  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.